آزمایش پوست دقت بالایی را برای تشخیص پارکینسون نشان می‌دهد

تشخیص بیماری پارکینسون یک اقدام ساده نیست، زیرا پزشکان برای دستیابی به حکم خود، نیاز به ترکیبی از علائم بالینی و معاینات دارند. ما در حال مشاهده پیشرفتهای تحقیقاتی هیجان انگیزی هستیم که می‌تواند در مراحل اولیه یا حتی در دهه ها قبل از بروز علائم نیز آشکار شود به پزشکان در تشخیص این بیماری کمک کند. دانشمندان اکنون با نشان دادن چگونگی استفاده از بیوپسی پوست برای شناسایی بیماری با درجه دقت بالایی، محصول دیگری را تولید کرده‌اند.

دکتر توماس بیچ، محقق تحقیق در دانشگاه ایالتی آیووا، می‌گوید: دقت تشخیص بالینی برای بیماری پارکینسون در مراحل اولیه بسیار ضعیف بوده است، فقط حدود 50-70 درصد است. از آنجایی که آزمایش های بالینی واقعاً در مراحل اولیه برای جلوگیری از آسیب بیشتر مغز باید انجام بشوند، ولی به دلیل اینکه در آنها درصد زیادی از افرادی که ممکن است به این بیماری مبتلا نباشند، باعث مشکل شده است. از نظر من، بهبود دقت تشخیصی بالینی اولین کاری است که باید برای یافتن درمان های مفید جدید برای بیماری پارکینسون انجام دهیم.

بیچ و تیم وی امیدوارند با تمرکز بر روی غلت خوردن پروتئین های آلفا-سینوکلئین، این دقت تشخیصی را بهبود بخشند. این موارد به عنوان یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری پارکینسون دیده می‌شوند، زیرا با هم جمع می‌شوند و اعتقاد بر این است که منجر به مرگ تدریجی نورونهای ترشح کننده دوپامین در مغز می‌شود که باعث علائم حرکتی مشخصه بیماری می‌شود.

این پروتئینهای غلت خورده ممکن است در سایر قسمتهای بدن مانند روده و حتی اشکهای ما جمع شوند. بیچ و همکارانش با تحقیقات قبلی دریافته‌اند که می‌توانند در بافتهای بدن از جمله پوست نیز جمع شوند. این امر احتمال تشخیص نشانگر زیستی از طریق نمونه برداری از پوست را افزایش می‌دهد و در واقع تعدادی از پروژه ها در حال بررسی این امکان از طریق مکانیزم های مختلف هستند.

این مطالعه جدید شامل 50 نمونه پوست بود که نیمی از بیماران مبتلا به پارکینسون و نیمی دیگر از افراد بدون هیچ بیماری عصبی گرفته شده است. این تیم از یک روش شیمیایی استفاده کردند که به طور خاص برای شناسایی پروتئین های غلت خورده بهینه سازی شده بود و توانست بیماری پارکینسون را از 24 بیمار به درستی تشخیص دهد، در حالی که تجمع پروتئین فقط در یکی از گروه های کنترل مشاهده شد.

دکتر چارلز آدلر، از کلینیک مایو، محقق تحقیق، می‌گوید: این نتایج حساسیت و ویژگی فوق العاده بالایی را نشان می‌دهد که برای آزمایش تشخیصی بسیار مهم است.

در حالی که این مطالعه کوچک است، اما نتایج به خوبی برای پیگیری روشهای جدید تشخیصی است که می‌تواند پارکینسون را در مراحل اولیه خود بدست آورد. این می‌تواند به معنای درمان های جدید باشد که پزشکان را قادر می‌سازد شروع علائم شدید را کند کنند، یا شاید روزی همه آنها را با هم متوقف کنند.

آمومانتا کانتاسامی، مسئول ایالت آیووا، می‌گوید: از آنجا که در حال حاضر هیچ آزمایش آسان و قابل اعتمادی برای تشخیص زودرس بیماری پارکینسون در دسترس نیست، بنابراین ما فکر می‌کنیم علاقه زیادی به استفاده بالقوه از نمونه های پوستی برای تشخیص وجود دارد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهی در “آزمایش پوست دقت بالایی را برای تشخیص پارکینسون نشان می‌دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =