آزمایش خون سرطان ریه را با دقت فوق العاده دقیقی تشخیص می‌دهد

یک مطالعه جدید به سرپرستی محققان در مرکز سرطان جان هاپکینز کیمل نشان می‌دهد آزمایش خون جدیدی می‌تواند وجود سرطان ریه را با بیش از 90 درصد دقت تشخیص دهد.

در این آزمایش از هوش مصنوعی برای شناسایی الگوهای غیر طبیعی قطعات دی ان ای سرطانی در گردش خون بیمار است، استفاده می‌شود.

این تیم برای تشخیص، از روی آثار کوچکی که سرطان ریه بر روی دی ان ای می‌گذارد که در جریان خون افراد نیز یافت می‌شود، تمرکز کردند.

این آزمایش جدید به جای گرفتن قطعات خاصی از دی ان ای تومور، مانند سایر آزمایشات خونی سرطان در حال توسعه، به دنبال الگوهای تکه تکه شدن دی ان ای منحصر به فرد برای سرطان است.

این آزمایش که DELFI (ارزیابی دی ان ای قطعات برای رهگیری زودهنگام) نامیده می‌شود، بر این اساس است که هسته سلول‌های سرطانی بسیار بی نظم تر از سلول های سالم است.


علائم سرطان را در دوران پاندمی کرونا جدی بگیرید


جیلیان فالن، محقق جان هاپکینز که روی این آزمایش کار می‌کرد، در سال 2019 توضیح داد که آزمایش DELFI با جستجوی الگوهای خاصی در گردش قطعات دی ان ای کار می‌کند.

به دلایل مختلف، ژنوم سرطان از نظر نحوه بسته بندی نامنظم است. به این معنی که وقتی سلول های سرطانی می‌میرند، دی ان ای خود را به صورت آشفته در جریان خون آزاد می‌کنند.

با بررسی این دی ان ای بدون سلول (cfDNA)، DELFI با تشخیص ناهنجاری در اندازه و مقدار دی ان ای در مناطق مختلف ژنوم بر اساس نحوه بسته بندی، به تشخیص وجود سرطان کمک می‌کند.

محققان با استفاده از یادگیری ماشینی میلیون ها قطعه cfDNA را برای تعیین الگوهای غیر طبیعی مرتبط با وجود سرطان ریه مورد مطالعه قرار دادند.

این مطالعه نشان داد که رویکرد DELFI به طور موثر 94 درصد از بیماران مبتلا به سرطان ریه را شناسایی کرده است.

بیماران مبتلا به سرطان ریه در مراحل بعدی با دقت بیشتری تشخیص داده شدند و 96 درصد از مراحل 3/4 سرطان ریه با این روش تشخیص داده شد.

راب اسکارپ، یکی از نویسندگان این مطالعه، توضیح می‌دهد: الگوهای تکه تکه شدن دی ان ای یک اثر انگشت قابل توجه برای تشخیص زودهنگام سرطان فراهم می‌کند که ما معتقدیم می‌تواند اساس آزمایش بیوپسی مایع در دسترس برای بیماران مبتلا به سرطان ریه باشد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =