ساخت واکسن آسم

مقاله جدیدی در مجله Nature Communications به چاپ رسیده که طی آن نتایج موفقیت آمیز آزمایشات پیش بالینی برای واکسن آسم گزارش گردیده است.

این آزمایشات نشان می دهد واکسن توانسته علیه مولکول‌های التهابی که شناخته شده اند و باعث آسم شدید می شوند آنتی بادی ایجاد کند.

محققان اکنون به دنبال آزمایش های بالینی انسانی در مرحله اول هستند.

آسم یک بیماری بسیار ناهمگن است ، بنابراین فراتر از درمان ، اود کردن حاد با کورتیکواستروئیدهای استنشاقی ، چالش های بزرگی در ایجاد یک درمان جهانی بوجود آورده است.

روند کار واکسن آسم

پاسخ مشخصه ای که در حدود 50 درصد بیماران آسم دیده می شود، تولید بیش از حد در مجاری هوایی دو مولکول التهابی ، IL-4 و IL-13 است.

مسدود کردن عملکرد این دو مولکول التهابی باعث کاهش شدت حمله‌ور شدن آسم و بهبود عملکرد ریه می‌شود. در حقیقت ، درمانی به نام dupilumab ایجاد شده است که دقیقاً همین کار را انجام می دهد.

دوپیلوماب یک درمان با آنتی بادی مونوکلونال است که برای جلوگیری از سیگنالینگ IL-4 و IL-13 طراحی شده است.

این دارو برای استفاده در موارد متوسط ​​تا شدید آسم در سال 2018 تأیید شد ، اما به عنوان یک درمان طولانی مدت از محدودیت های زیادی برخوردار است.

روش های درمانی با آنتی بادی مونوکلونال بسیار گران هستند و هزینه آنها در هر دوز هزاران دلار است. برای درمان بیماری های مزمن ، بیماران به دوزهای مداوم نیاز دارند.

تحقیقات جدید تولید واکسنی را تشریح می کند که برای القا بدن به تولید آنتی بادی های خود در برابر مولکول های IL-4 و IL-13 طراحی شده است.

محققان واکسن به نام مزدوج طراحی کردند که برای القای آنتی بادی علیه آنتی ژن ضعیف ، یک آنتی ژن ضعیف را با یک آنتی ژن قوی متصل می کند.

در این نمونه واکسن آزمایشی آسم دو مولکول IL را با یک سم غیر بیماری زا جفت می کند.

در مطالعه ای که اخیراً منتشر شده ، محققان چندین آزمایش بالینی موفق برای این واکسن آسم انجام داده‌اند. محققان با استفاده از مدل های موش ، نشان دادند که این واکسن تا یک سال پس از ایمن سازی ، آنتی بادی علیه IL-4 و IL-13 تولید می کند.

این مطالعه همچنین نشان داد که واکسن علائم آسم را در آزمایش های التهاب حاد آلرژیک کاهش می دهد.

تنها یک سوالی که باید پاسخ داده شود این است :

قبل از اینکه واکسن به سطح آزمایشات وسیع تری روی انسان برسد چه نوع تأثیری مهار فعالیت IL-4 و IL-13 در پاسخ های ایمنی طولانی مدت دارد؟

دوپیلوماب ، که فعالیت IL-4 و IL-13 را مسدود می کند ، هنوز هم یک روش درمانی نسبتاً جدید است اما شواهد بالینی وجود دارد که نشان می دهد بیماران با آنتی بادی مونوکلونال هم تا دو سال با خیال راحت درمان می شوند.

این روند نشان می دهد واکسنی که مهار طولانی مدت آن مولکول های ایمنی را ارائه دهد ، عملی و به طور بالقوه ایمن است. با این وجود ، قبل از تجویز گسترده این واکسن ، ارزیابی های محتاطانه طی سال های آینده مورد نیاز خواهد بود.

اگر آزمایش های بالینی بعدی برای این واکسن ایمن و موفقیت آمیز باشد ، دشوار است که انتظار داشته باشیم درمان قابل توجهی برای میلیون ها فرد مبتلا به آسم در سراسر جهان باشد.

محققان همچنین به عنوان یک واکسن پیشگیری کننده برای آسم و یک روش درمان بیماری، پیشنهاد می کنند این نوع واکسن می تواند در برابر بسیاری از بیماری های آلرژیک دیگر که توسط همان مولکول های التهابی پایه ریزی می شوند ، موثر باشد.

محققان در مطالعه جدید نتیجه گیری کردند:

“واکسیناسیون دوگانه پس از پروتکل های واکسیناسیون پیشگیرانه یا درمانی می تواند از ویژگی های اصلی آسم مزمن محافظت کند.”

“این نتایج زمینه را برای توسعه بالینی واکسن طولانی مدت کارآمد علیه آسم و سایر بیماریهای آلرژیک با واسطه IL-4- و IL-13 ، مانند آلرژی غذایی ، درماتیت آتوپیک یا کهیر مزمن فراهم می کند.”

5/5 - (18 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − چهار =