روش نوین بهبود سرعت تست آزمایشگاهی کووید-۱۹

در حال حاضر دقیق‌ترین تکنیک برای آزمایش کووید-۱۹ از طریق تکنیک آزمایشگاهی به نام واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) است که در آن یک دستگاه مواد ژنتیکی ویروس را با بارها و بارها کپی کردن آن، تقویت می‌کند. بنابراین حضور کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲(SARS-CoV-۲) در نمونه به راحتی توسط آن قابل شناسایی است.

به نقل از تک اکسپلوریست، یک مرحله سخت در انجام این تکنیک آزمایشگاهی آزمایش نمونه تصفیه آر.ان.ای است که طی ان آر.ان.ای از سایر اجزای موجود در نمونه بیمار جدا می‌شود و این یک فرایند دشوار است که نیاز به مواد شیمیایی دارد که هم اکنون در سراسر جهان با مشکل کمبود آنها مواجه هستیم.

اکنون دانشمندان “دانشگاه صنعتی نانیانگ” (NTU ) و “دانشکده پزشکی لی کنگ چیان” (LKCMedicine) سنگاپور روش جدیدی برای بهبود سرعت تست آزمایشگاهی کووید-۱۹ ایجاد کرده‌اند. این روش به محققان اجازه می‌دهد نتایج آزمایش را در عرض ۳۶ دقیقه متوجه شوند.

دکتر “وی سون کونگ”(Wee Soon Keong) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: در حالی که واکنش زنجیره‌ای پلیمراز(PCR) یک فناوری ارزشمند است و برای انجام تحقیقات بیولوژیکی بسیار کاربردی است اما هنگام استفاده از آن در خارج از محیط آزمایشگاه دارای اشکالاتی است که این روند خسته کننده و زمان بر است.

آزمایش سریع کووید-۱۹ ما شامل یک انجام واکنش در یک لوله آزمایشگاهی است که نه تنها سبب صرفه جویی در زمان می‌شود بلکه خطر احتمالی آلوده شدن پرسنل هنگام پردازش نمونه‌ها و بررسی آنها را نیز کاهش می‌دهد. علاوه بر آزمایش برای کووید-۱۹ از این روش می‌توان برای شناسایی سایر ویروس‌ها و باکتری‌ها، از جمله ویروس دنگی نیز استفاده کرد.

در این روش از روش مستقیم واکنش زنجیره‌ای پلیمراز استفاده می‌شود و نیاز به تصفیه آر.ان.ای که یک مرحله وقت گیر و پرهزینه است از بین می‌رود و در آن محققان نمونه را با چند آنزیم مقاوم در برابر مهارکننده و واکنش‌گرهای ناب ترکیب می‌کنند. واکنش‌گر ناب(Reagent) به ماده یا ترکیبی گفته می‌شود که آن را به یک سامانه اضافه می‌کنند تا یک ترکیب شیمیایی روی دهد یا آن را به یک سامانه اضافه می‌کنند تا ببینند آیا واکنش شیمیایی امکان پذیر است یا خیر.

سپس مخلوط بیوشیمیایی نمونه و آنزیم مقاوم در برابر مهارکننده و واکنش‌گرهای ناب در یک لوله قرار می‌گیرد و سپس آن لوله در داخل دستگاه آزمایشگاهی چرخه گرمایی که دستگاهی برای تقویت مواد ژنتیکی در واکنش زنجیره‌ای پلیمراز  است، قرار می‌گیرند. پس از ۳۶ دقیقه، نتایج نشان می‌دهد که آیا اثری از کووید-۱۹ در نمونه فرد وجود دارد یا خیر.

محققان گفتند هدف ما تهیه آزمایش فوق سریع و خودکار است که نتایج با دقت بالا در چند دقیقه نمایش داده می‌شود و این موضوع به ما امکان می‌دهد آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز را در خارج از آزمایشگاه انجام دهیم. واکنش زنجیره‌ای پلیمراز(Polymerase Chain Reaction) که مخفف آن PCR می‌باشد، تکنیکی در زیست‌شناسی مولکولی است و به منظور تکثیر یک نسخه منفرد یا نسخه‌های کمی از یک قطعه DNA با توالی خاص به تعداد هزار یا میلیون‌ها نسخه به کار می‌رود.

این تکنیک ابزاری آسان و ارزان قیمت برای تکثیر یک قطعه خاص از DNA است و برای اهدافی همچون تشخیص و نظارت بر بیماری‌های ژنتیکی، شناسایی مجرمان (در زمینهٔ پزشکی قانونی) و مطالعه عملکرد یک بخش هدف از DNA مورد استفاده قرار می‌گیرد.

5/5 - (16 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «روش نوین بهبود سرعت تست آزمایشگاهی کووید-۱۹;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =