افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند

شواهد و تحقیقات نشان می‌دهد افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به کرونا می‌باشند. متخصصان بهداشت عمومی از تولیدکنندگان مواد غذایی خواسته‌اند که از افزایش تولید مواد غذایی و نوشیدنی‌های کالری‌دار جلوگیری کنند تا افرادی که دارای اضافه وزن هستند را از معرض خطر برای ابتلا به کرونا ویروس کووید-19 نجات دهند.

دانشمندان موسسه پزشکی ولفسون که بخشی از دانشگاه کوئین مری، لندن در انگلستان است،مقاله‌ای در نشریه BMJ به چاپ رسانده‌اند که در آن معتقدند بیماری کرونا “هنوز یک مشکل بهداشتی است که توسط چاقی نیز می‌تواند تشدید شود.”

در سرمقاله گفته شده، افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق می‌شوند، احتمال ابتلا به عفونت‌های شدید سارس و ویروسی که باعث ابتلا به کووید 19 می‌شود را دارند.

همچنین در این مطالعه نشان داده که حتی پس از در نظر گرفتن عواملی مانند سن، جنس، قومیت و محرومیت‌های اجتماعی ، اضافه وزن داشتن خطر نسبی ابتلا به یک عفونت تهدید کننده زندگی را 44 درصد افزایش داده است.

یکی از پزشکان تغذیه می‌گوید: “اکنون مشخص شده است كه صنایع غذایی نه تنها در ابتلا به بیماری‌‌های همه گیر چاقی، در ابتلا به بیماری کووید19 و پیامدهای ویرانگر آن نیز موثر هستند.”

متخصصان بهداشت، چاقی را عامل مهمی برای فشار خون بالا ، دیابت نوع 2 ، بیماری قلبی ، سکته مغزی و سرطان می دانند.

خطرات چاقی در ابتلا به کرونا

دانشمندان معتقدند چندین مکانیسم مختلف می‌تواند شدت کووید19 را در بین افراد دارای اضافه وزن و چاقی نشان دهد.

به عنوان مثال ، افراد مبتلا به چاقی دارای آنزیم 2، تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE-2) هستند، آنزیم محدود شده به غشاء و فرآیندهای غشایی که از ویروس برای بدست آوردن ورود به سلول استفاده می‌کند.

این موضوع به دلیل سلول‌های چربی در تولید بیشتر آنزیم است یا به دلیل داشتن چربی بیشتر یا ذخیره چربی، هنوز مشخص نیست.

استفاده از مواد غذایی کم کالری به شدت برای جلوگیری از ابتلا به کرونا تاکید شده است

دانشمندان معتفدند: “بافت چربی افراد مبتلا به چاقی ممکن است یک هدف و مخزن ویروسی قبل از گسترش در اندام‌های دیگر برای ویروس سارس باشد.

فشار خون بالا ، كلسترول بالا و دیابت كه با چاقی ارتباط دارند همه در ابتلای افراد به کرونا دخیل هستند.

علاوه بر این ، چاقی می‌تواند احتمال واکنش بیش از حد طبیعی یا “طوفان سیتوکین” دستگاه ایمنی بدن را که باعث آسیب به ریه ها و سایر ارگان‌های بیماران می‌شود را افزایش دهد.

مهمتر از همه، چاقی مقاومت بیشتری در مجاری هوایی بیماران ایجاد می‌کند و در ادامه بزرگ شدن ریه‌های آنها و در نتیجه کاهش عملکرد ریه‌ها را به دنبال خواهد داشت.

توصیه دانشمندان

دانشمندان موسسه ولفسون خواستار این هستند که اقدامات سختگیرانه تری در مبارزه با چاقی انجام شود.

آنها می‌گویند: “صنایع غذایی در سراسرجهان باید فوراً دست از تولید غذای ناسالم بردارند، و دولت ها باید آنها را مجبور به تنظیم مجدد غذاها و نوشیدنی‌های ناسالم کنند.”

آنها برخی از تولیدکنندگان مواد غذایی را به “تاکتیک‌های کاملاً پوشیده و استفاده از شیوع این بیماری را به عنوان یک فرصت بازاریابی” متهم می‌کنند.

نویسندگان مقاله نگران این هستند که بیماری همه گیر کووید19 دسترسی برخی از افراد به غذاهای تازه را به دلیل افزایش فقر غذایی ، اختلال در زنجیره تامین و خرید هیجانی محدود کرده باشد.

این ممکن است باعث افزایش مصرف در غذاهای بسیار فرآوری شده و غذاهای دارای ماندگاری طولانی شود که غالباً نمک، قند و چربی اشباع شده زیادی دارند.

آنها در خاتمه اعلام می‌دارند: “کاهش نمک ، قند و چربی اشباع شده در سراسر رژیم غذایی، مزایای زیادی را برای افرادی که از نظر اجتماعی محروم هستند به ارمغان می‌آورد.”

“عوارض و مرگ و میر ناشی از کرونا این امر را از همیشه آشکارتر و ضروری تر کرده است.”

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی

5/5 - (5 امتیاز)

3 دیدگاه دربارهٔ «افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند;

  1. چاقی باعث فشار خون بالا ، کسترول بالا و دیابت هم هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 15 =