۷ نکته برای تسکین درد میگرن

وقتی حمله میگرنی شروع می‌شود، تنها چیزی که می‌خواهید تسکین است.

دکتر جانین گود، دانشیار مغز و اعصاب در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند در بالتیمور می‌گوید، برای برخی از افراد، مصرف داروهای میگرن می‌تواند به کاهش درد زیاد کمک کند.

اما آیا کار دیگری می‌توانید برای کوتاه کردن حمله یا تحمل بیشتر علائم تا زمان شروع اثر دارو انجام دهید؟

اگر به کمک‌های اولیه میگرنی نیاز دارید، پیشنهادات زیر را امتحان کنید. اکثر این مداخلات رایگان هستند و عوارض جانبی ندارند.

در یک اتاق آرام و تاریک استراحت کنید

بسیاری از افراد مبتلا به میگرن حساسیت به نور و صدا را گزارش می‌کنند که می‌تواند سردرد را بدتر کند.

قرار گرفتن در معرض نور باعث فعال شدن سلول های ipRGC(حسگرهای چشم نسبت به نور) و سلول های منتقل کننده درد می‌شود و سلول‌ها برای چند دقیقه فعال می‌مانند.

نظریه این است که این مکانیسم می‌تواند دلیل بدتر شدن سردرد در نور و بهبود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پس از تاریکی باشد. دکتر گود می‌گوید: به اتاقی بروید که تاریک و ساکت است و شاید بتوانید بخوابید.

اما مواد شیمیایی منتشر شده در مغز در هنگام خواب ممکن است به تسکین درد شما کمک کند. او همچنین می‌گوید، اگر به صداها حساس هستید، مسدود کردن آنها می‌تواند کمک کننده باشد.

کمپرس گرم یا سرد را روی سر یا گردن خود بمالید

لارنس سی نیومن، مدیر بخش سردرد در مرکز پزشکی NYU Langone در شهر نیویورک و عضو هیئت مدیره بنیاد میگرن آمریکا می‌گوید: بسیاری از بیماران من کمپرس سرد را ترجیح می‌دهند.

سرما می‌تواند اثر بی حسی داشته باشد. گود گفت: این باعث از بین رفتن تمرکز مغز از میگرن می‌شود. شما در جایی که کمپرس قرار می‌دهید، انتهای عصبی دیگر را تحریک می‌کنید.

به گفته دانشگاه بهداشت میشیگان، برای محافظت از پوست خود، یک پارچه بین پوست خود و یک کیسه یخ نگه دارید.

اگر از یک بسته سرد تجاری استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که هیچ نشتی در آن وجود ندارد؛ مواد شیمیایی ممکن است به چشم شما آسیب برساند.

دکتر نیومن می‌گوید ممکن است برخی افراد کمپرس گرم را ترجیح دهند. گرما می‌تواند به شل شدن ماهیچه های کشیده کمک کند. همچنین می‌توانید حمام یا دوش آب گرم بگیرید.

به شدت هیدراته شوید

به گفته بنیاد میگرن آمریکا، از هر سه نفر مبتلا به میگرن، یک نفر می‌گوید کم آبی بدن عامل ایجاد سردرد است. بنابراین هیدراته ماندن بین حملات می‌تواند به جلوگیری از برخی از حملات کمک کند.

رودریک اسپیرز، متخصص مغز و اعصاب و متخصص سردرد در Penn Medicine در فیلادلفیا می‌گوید: هنگامی که احساس میگرن می‌کنید، هیدراتاسیون شدید می‌تواند طول حمله شما را کوتاه کند. او می گوید: نوشیدن آب زیاد می‌تواند کمک کننده باشد.

آیا در نوشیدن آب کافی مشکل دارید؟ سعی کنید آب ساده را با یک تکه لیمو یا آهک طعم دهید یا مقدار کمی آب میوه به آن اضافه کنید. وقتی آب شما طعم بهتری دارد، ممکن است بیشتر بنوشید.

خود را ماساژ دهید

به گفته مرکز ملی سلامت تکمیلی و یکپارچه، ماساژ می‌تواند به شل شدن ماهیچه‌های شما کمک کند، و برای کنترل درد برای چندین بیماری از جمله سردرد مورد مطالعه قرار گرفته است.

نیومن می‌گوید که آیا این به شما کمک می‌کند بستگی به شخص دارد.

برخی از افرادی که میگرن را تجربه می‌کنند ممکن است به لمس بسیار حساس و ماساژ می‌تواند حال آنها را بدتر کند.

این امر به ویژه در مورد افرادی که مبتلا به آلودینیا هستند، یک علامت نسبتاً شایع میگرن است که در آن افراد نسبت به لمس و سایر محرک هایی که معمولاً دردناک نیستند بسیار حساس هستند.

به گفته بنیاد میگرن آمریکا، آلودینیا می‌تواند حتی فعالیت‌های عادی مانند برس زدن موها یا قرار دادن سر روی بالش را بسیار دردناک کند.

مدیتیشن را امتحان کنید

ربکا ولز، دانشیار مغز و اعصاب در کارولینای شمالی و مدیر برنامه جامع سردرد می‌گوید: از هر ۱۰ نفر ۸ نفر مبتلا به میگرن استرس را به عنوان محرک سردرد گزارش می‌کنند.

مدیتیشن ذهن آگاهی با تمرکز بر آنچه که در حال حاضر اتفاق می‌افتد می‌تواند به افراد در مدیریت استرس کمک کند.

او می‌گوید: یکی از نمونه‌هایی که برای همه در دسترس است تمرکز بر حسی مانند تنفس است.

طبیعی است که هنگام تمرین مدیتیشن ذهن آگاهی همچنان افکار و احساسات خود را حفظ کنید. دکتر ولز پیشنهاد می‌کند که به این موارد توجه کنید و سپس توجه خود را به نفس خود برگردانید.

محققان در تلاش هستند تا تعیین کنند که آیا تمرین این نوع ذهن آگاهی می‌تواند توانایی فرد را در پاسخ به استرس و کمک به مدیریت میگرن تغییر دهد یا خیر.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد و توسط ولز و همکارانش انجام شد نشان داد که مدیتیشن ذهن آگاهی ممکن است با بهبود ناتوانی، کیفیت زندگی و افسردگی به درمان بار کلی میگرن در برخی افراد کمک کند.

بوی اسطوخودوس را بو کنید

رایحه اسطوخودوس می‌تواند یک اثر آرام بخش داشته باشد، که می‌تواند به کاهش استرس نیز کمک کند.

یک کارآزمایی بالینی که در مجله پرستاری و مامایی ایران منتشر شد، نشان داد که چهار هفته آروماتراپی با اسانس اسطوخودوس استرس، اضطراب و افسردگی را در گروهی از زنان پس از زایمان بهبود می‌بخشد.

روغن اسطوخودوس نیز به طور خاص به عنوان درمان میگرن مورد مطالعه قرار گرفته است.

در یک مطالعه، استفاده از اسانس اسطوخودوس را در افرادی که دچار حمله میگرنی شده‌اند، ارزیابی کرده است.

در کارآزمایی کنترل شده با دارونما، افرادی که روغن اسطوخودوس را به مدت ۱۵ دقیقه استنشاق کردند، نسبت به افرادی که این ورزش را انجام ندادند، کاهش شدیدتری از سردرد را گزارش کردند.

با ورزش از حملات جلوگیری کنید

ورزش در طول حمله میگرنی می‌تواند درد را بدتر کند، اما ورزش بین حملات ممکن است به کاهش تعداد حملات شما کمک کند.

دکتر دیل باند، استاد روانپزشکی و رفتارهای انسانی در بیمارستان میریام و دانشکده پزشکی براون آلپرت در پروینس، رود آیلند می‌گوید، برخلاف تصور رایج، ورزش در بسیاری از افراد باعث ایجاد میگرن نمی‌شود.

باند می‌گوید: از نظر ورزش هوازی، ما به طور کلی به بیماران خود می‌گوییم پیاده روی را شروع کنند – این آسان، ایمن، ارزان و عملی است و این کار را به طور منظم انجام دهید.

او می‌گوید که ممکن است میگرن را کاهش داده و از طریق مکانیسم های فیزیولوژیکی از حملات میگرنی جلوگیری کند.

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، ورزش منظم همچنین می‌تواند به کاهش استرس و بهبود خواب کمک کند.

منبع: everydayhealth

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *