کدام واکسن ها در برابر کرونا دلتا موثر هستند؟

نوع دلتا SARS-CoV-2، که برای اولین بار در هند شناسایی شد، اکنون شکل غالب ویروس در انگلستان وجود دارد و در ایالات متحده، حداقل 10٪ موارد جدید با این نوع است.

داده های انگلیس نشان می‌دهد که عفونت های جدید کرونا طی 7 روز گذشته 31٪ افزایش یافته است. علاوه بر این، یک تجزیه و تحلیل از بهداشت عمومی انگلستان (PHE) نشان می‌‌دهد که نوع دلتا نسبت به نسخه قبلی قابل انتقال‌تر است.

با این حال داده های اخیر نشان می‌دهد که واکسن ها در جلوگیری از COVID-19 شدید ناشی از نوع دلتا که نیاز به درمان در بیمارستان دارند، موثر هستند.

در این مقاله، ما تحقیقات به روز در مورد چگونگی عملکرد واکسن COVID-19 در برابر نوع دلتا را ارائه می‌دهیم.

واکسن فایزر و آسترازنکا

تجزیه و تحلیل اخیر از PHE بررسی می کند که افراد مبتلا به عفونت با نوع دلتا نیاز به درمان در بیمارستان را دارند.

این گزارش نیاز به درمان در بیمارستان برای کرونا را در 71٪ پس از یک دوز و در 92٪ پس از دو دوز واکسن آسترازنکا قرار داده است.

واکسن فایزر 94٪ در جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان بعد از اولین دوز و 96٪ بعد از دو دوز موثر بود.

این گزارش که هنوز مورد بررسی همگانی قرار نگرفته است، این درصد ها را در حد محافظت در برابر نوع آلفا (کرونای انگلیسی) یا B.1.1.7 قرار می‌دهد که دانشمندان برای اولین بار در انگلستان شناسایی کردند.

این گزارش پس از یک گزارش قبلی که نشان می‌دهد واکسن های COVID-19 در صورتی که تنها دوز اول واکسن های فایزر و آسترازنکا را دریافت کرده بودند، زیاد موثر نبوده است.

واکسن مدرنا

در یک مطالعه جدید، دانشمندان مدرنا دریافتند که آنتی بادی های داوطلبان آزمایش بالینی واکسینه شده می‌توانند به طور موثری ویروس مدل حامل پروتئین سنبله SARS-CoV-2 را با جهش های مختلف دلتا خنثی کنند.

این تیم بررسی کرد که سرم هشت داوطلب آزمایشی که واکسن مدرنا را دریافت کرده‌اند، می‌تواند ویروس مدل یا شبه ویروس را خنثی کند.

در حالی که توانایی خنثی سازی نوع دلتا در مقایسه با نوع آلفا و نوع بتا (کرونای آفریقایی) غالبا کمتر بود.

واکسن کوواکسین

یک مطالعه تحقیقاتی کوچک از دانشمندان شورای تحقیقات پزشکی هند که واکسن کوواکسین را تولید کرده است، در مورد اثربخشی آن در برابر نوع دلتا گزارش می‌دهد.

محققان دریافتند که آنتی بادی های افراد واکسینه شده در یک مطالعه آزمایشگاهی در خنثی سازی نوع ویروس به اندازه کافی موثر نیست. با وجود این، آنها می‌نویسند که “پتانسیل خنثی سازی واکسن کاملاً ثابت شده است”.

کوواکسین از کل ویروس SARS-CoV-2 ساخته شده است، که برای جلوگیری از تکثیر آن تغییر شیمیایی داده است.

هنگامی که شخصی واکسن دریافت می‌کند، می‌تواند آنتی بادی های بسیاری از قسمت های مختلف ویروس را ایجاد کند.

اگر یک قسمت جهش ایجاد کند تا یک نوع جدید ایجاد شود، مانند نوع دلتا، آنتی بادی های سایر قسمت های ویروس هنوز باید محافظت کافی داشته باشند.

اسپوتنیک وی

سازندگان واکسن روسی اسپوتنیک وی اخیراً در توییتر اعلام کردند که تأثیر واکسن آنها در برابر نوع دلتا بیشتر از سایرین است. آنها اضافه كردند كه آنها داده ها را به یك ژورنال بین المللی مورد ارزیابی قرار داده‌اند.

این شرکت همچنین گفت كه به زودی واکسن تقویت شده‌ای را ارائه می‌دهد كه به طور خاص برای محافظت در برابر نوع دلتا طراحی شده است.

منبع: medicalnewstoady

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 5 =