پالس های فراصوت متمرکز بر کبد به درمان چاقی کمک می‌کنند

چاقی یکی از مهمترین مشکلات سلامتی در جهان امروز است، اما مطالعه جدید یک درمان غیرتهاجمی بالقوه را پیشنهاد می‌کند. در آزمایشات، محققان دریافتند که هدایت پالس های فراصوت به کبد، به کاهش تعدادی از عوامل مرتبط با چاقی کمک می‌کند.

در این مطالعه، دانشمندان موسسه تحقیقات پزشکی فاینشتاین و تحقیقات جنرال الکتریک بر اساس کارهای قبلی مبتنی بر پیشنهاد پالس های فراصوت برای تحریک سیستم عصبی محیطی برای کاهش التهاب، استفاده شده‌اند.

از آنجا که التهاب مزمن درجه پایین در بسیاری از مسائل متابولیکی ناشی از چاقی نقش دارد، تیم تحقیق کرد که آیا این روش می‌تواند برای درمان بیماری و عوارض مربوط به آن استفاده شود.

برای فهمیدن این موضوع، محققان آزمایشاتی را روی موش ها انجام دادند. به یک گروه از حیوانات رژیم غذایی پرچرب و پر کربوهیدرات به سبک غربی داده شد.

در حالی که گروه شاهد از رژیم غذایی سالم و حاوی چربی و کربوهیدرات کمتری استفاده کردند. همانطور که انتظار می‌رفت، موش های تحت رژیم غذایی غربی طی یک دوره هشت هفته وزن بیشتری پیدا کردند.

از هفته نهم، موش ها در هر دو رژیم غذایی به دو گروه تقسیم شدند – یكی از آنها روزانه پالس های تحریک فراصوت محیطی (pFUS) را كبد به خود دریافت می‌كرد، در حالی كه دیگران دارونما دریافت می‌كردند. این مرحله هشت هفته دیگر به طول انجامید.

نتایج کاملاً چشمگیر بود. تیم تحقیق دریافت که موشهایی که رژیم غذایی غربی دریافت نکرده‌اند بین هفته‌های 9 و 16 همچنان وزن خود را افزایش می‌دهند. اما موشهای غربی که تحت درمان با pFUS قرار گرفتند در چند معیار متفاوت عملکرد بهتری داشتند.

آنها افزایش وزن کمتری داشتند، مصرف غذایی هفتگی خود را کاهش دادند، تجمع بافت چربی شکمی کمتری داشتند و از چندین مارکر متابولیکی و التهابی در خون سالم تر بودند.

در همین حال، تیم تفاوت کمی در هر یک از این عوامل بین گروه های کنترل-رژیم، چه آنها تحریک فراصوت دریافت کردند و چه دارونما مشاهده کردند.

این تیم می‌گوید که این روش درمانی می‌تواند برای کمک به کنترل چاقی و بیماری های مزمن مرتبط مانند دیابت و سندرم متابولیک استفاده شود. آنها هیچ عارضه جانبی بدی را پیش بینی نمی‌کنند، اما مطمئناً برای تأیید آن نیاز به تحقیقات بیشتری است.

ویکتوریا کوترو، محقق اصلی تحقیق، می‌گوید: آخرین دستیابی به موفقیت قبلی توسط جنرال الکترونیک، نشان می‌دهد که تعدیل عصب ناشی از فراصوت محیطی قادر به تنظیم نورون های حیاتی است که در تنظیم گلوکز، مصرف غذا و متابولیسم نقش دارند.

از دیابت تا چاقی، ما در حال نشان دادن پتانسیل آینده این سیستم عامل به عنوان جایگزینی برای درمان های دارویی برای درمان این بیماری های مزمن هستیم.

البته هنوز خیلی زود است که تحقیقاتی که انجام شده است را کارآمد بدانیم، چون فقط تاکنون در موش ها انجام شده است. هیچ تضمینی وجود ندارد که نتایج به انسان منتقل شود، اما با توجه به استفاده فراگیر و ماهیت غیرتهاجمی امواج فراصوت ، این یک مسیر نسبتاً ساده برای آزمایشات بالینی است.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + نه =