واکسن پان با اثربخشی 100 درصدی برای جلوگیری از پاندمی های آینده

واکسن بالقوه جدیدی که توسط اعضای موسسه واکسن انسانی دوک ایجاد شده است (واکسن پان)، در محافظت از حیوانات در برابر انواع عفونت های کروناویروس موثر است.

واکسن جدید، که واکسن پان کرونا نامیده می‌شود، باعث خنثی سازی آنتی بادی‌ها از طریق یک نانوذره می‌شود.

این نانوذره از قسمت کروناویروس تشکیل شده است که به آن اجازه می‌دهد به گیرنده های سلولی بدن متصل شود و با تقویت کننده شیمیایی به نام ادجوانت فرموله شده است.

بارتون هاینز، نویسنده ارشد و مدیر دوک، می‌گوید: ما این کار را در بهار گذشته با این درک آغاز کردیم که مانند همه ویروس ها، جهش‌هایی در ویروس SARS-CoV-2 ایجاد می‌شود که باعث COVID-19 می‌شود.

موسسه واکسن (DHVI) واکسن های mRNA در حال توسعه داده بودند، بنابراین ما به دنبال راه هایی برای حفظ اثربخشی آنها بودیم.


کدام واکسن ها در برابر کرونا دلتا موثر هستند؟


هاینز گفت: این رویکرد نه تنها در برابر SARS-CoV-2 محافظت می‌کرد، بلکه آنتی بادی های ناشی از واکسن نیز انواع نگرانی هایی را که از انگلستان، آفریقای جنوبی و برزیل سرچشمه گرفته بود، خنثی می‌کرد. آنتی بادی های القا شده با تعداد زیادی از ویروس های کرونا واکنش نشان دادند.

هاینز و همکارانش، از جمله نویسنده اصلی کوین ساندرز، در DHVI بر اساس مطالعات قبلی در مورد SARS، بیماری تنفسی ناشی از ویروس کرونا به نام SARS-CoV-1، ساختند.

آنها دریافتند فردی که به SARS آلوده شده بود، آنتی بادی هایی ایجاد کرد که قادر به خنثی سازی چندین ویروس کرونا بود، و این نشان می‌دهد که ممکن است یک پان کروناویروس امکان پذیر باشد.

پاشنه آشیل برای ویروس های کرونا، حوزه اتصال دهنده آنها به گیرنده است، روی سنبله‌ای قرار دارد که ویروس ها را به گیرنده های سلول های انسانی پیوند می‌دهد.

در حالی که این محل اتصال آن را قادر می‌سازد وارد بدن شده و باعث عفونت شود، همچنین می‌تواند توسط آنتی بادی ها مورد هدف قرار گیرد.

تیم تحقیق یک سایت حوزه اتصال گیرنده خاص را که در SARS-CoV-2 وجود دارد شناسایی کرد، انواع موجود در آن و ویروس های خفاش مربوط به SARS که آنها را در برابر آنتی بادی های خنثی کننده متقابل بسیار آسیب پذیر می‌کند.

سپس تیم نانوذره‌ای را طراحی کردند که این نقطه آسیب پذیر را نشان می‌داد. نانوذره با یک مولکول کمکی کوچک ترکیب شده است و به طور خاص با آلوم فرموله شده است، که توسط 3M و موسسه تحقیقات بیماری های عفونی توسعه یافته است.

واکسن پان، با استفاده از نانوذرات در آزمایشات درمورد تأثیر آن بر میمون ها، عفونت COVID-19 را 100 درصد مسدود کرد.

واکسن پان همچنین سطح خنثی سازی بسیار بالاتری را در حیوانات نسبت به سکوهای فعلی واکسن یا عفونت طبیعی در انسان ایجاد کرد.

ساندرز گفت: اساساً آنچه ما انجام داده‌ایم این است که چندین نسخه از بخش کوچکی از ویروس کرونا را برداریم تا سیستم ایمنی بدن به طور قوی به آن واکنش نشان دهد.

ما دریافتیم که این امر نه تنها توانایی بدن در جلوگیری از ایجاد عفونت را افزایش می‌دهد، بلکه این محل آسیب پذیری متقابل را بر روی پروتئین سنبله بیشتر هدف قرار می‌دهد.

ما فکر می‌کنیم به همین دلیل است که این واکسن در برابر SARS-CoV-1 ،SARS-CoV-2 و حداقل چهار نوع متداول آن، به علاوه کروناویروس های جانوری دیگر موثر است.

هاینز گفت: در 20 سال گذشته سه اپیدمی کرونا وجود داشته است، بنابراین نیاز به تولید واکسن های موثر زیاد است که بتواند این عوامل بیماری زا را قبل از همه گیری بعدی هدف قرار دهد.

این کار نشان دهنده بستری است که می‌تواند از همه گیری جلوگیری کرده، سریع آن را خنثی کند یا خاموش کند.

منبع: duke

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + چهار =