نوار جراحی فوق العاده چسبنده که به اندام های داخلی بدن می‌چسبد

به همان اندازه که چسب زخم ها مفید هستند ، از بین بردن آنها از پوست شما هرگز سرگرم کننده نیست – بلکه فقط تصور کنید که یکی از آنها را روی قلب یا ریه خود قرار دهید. محققان MIT اکنون موفق به ایجاد نوار جراحی شده اند كه می تواند به سطحی مرطوب مانند اندامها بچسبد و مهمتر از همه ، در صورت عدم نیاز دیگر با خیال راحت از بین برود.

سال گذشته ، این تیم جایگزین جدیدی را برای بخیه ها ایجاد کرد. نوار دو طرفه آنها می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا برش ها یا زخم ها در اندام ها انجام شود و در عرض چند ثانیه کار کند. همچنین می توان از آن برای اتصال دستگاههای پزشکی قابل کاشت به بافتها استفاده کرد.

این کار آسانی نبود چسب های معمولی خیلی خوب به سطوح مرطوب نمی چسبند ، بنابراین تیم نوع جدیدی از نوارها را طراحی کرد. این ماده از ماده ای به نام پلی آکریلیک اسید ساخته شده است که با گروه های شیمیایی به نام استرهای NHS تعبیه شده است. ایده این است که خود مواد مایع اضافی را جذب کرده و پیوندهای هیدروژن ملایم را به بافت تشکیل می دهند. سپس استرها به تشکیل پیوند قوی تر با پروتئین های موجود در سطح بافت کمک می کنند.

بانداژ خوب کار کرد ، اما یک مشکل اساسی وجود داشت – پس از شروع کار ، واقعاً این کار ادامه داشت. و بر خلاف پوست ، که از بین بردن آن فقط به طور خلاصه دردناک است ، انجام این کار بر روی یک عضو حساس می تواند آسیب جدی تری ایجاد کند.

محققان برای مطالعه جدید ، راهی را برای از بین بردن باندهای ایمن تر توسعه داده اند. برای این کار آنها یک مولکول پیوند دهنده دی سولفید اضافه کردند ، که نه تنها می تواند پیوندهای محکمی با پروتئین های بافت ایجاد کند بلکه می تواند در صورت قرار گرفتن در معرض برخی عوامل کاهش دهنده ، آن پیوندها را آزاد کند.

این تیم روی یک عامل بنام گلوتاتیون مستقر شدند. این نه تنها می تواند پیوندهای دی سولفید را به طور مؤثر قطع کند ، بلکه به طور طبیعی در بسیاری از سلول های بدن یافت می شود ، بنابراین برای استفاده بی خطر است. لمس جوش شیرین معمولی نیز به هم خورد تا بتواند پیوندهای هیدروژنی باند را قطع کند.

اینها به یک محلول نمکی مخلوط شده اند که می توان آن را روی بانداژ موجود در بدن اسپری کرد. محققان برای آزمایش آن ، غلظتهای مختلفی از هرکدام را آزمایش کردند و روی نمونه های بانداژ روی اندامهای خوک مانند قلب ، ریه ها و روده ها اسپری کردند.

و کار کرد مهم نیست که چسب چقدر مدت زمان استفاده شده بود ، در همه موارد پس از پاشیدن با محلول به راحتی قابل جدا شدن بود. کار حدود 5 دقیقه طول کشید.

شیائوو چن ، اولین نویسنده این تحقیق می گوید: “این زمان زمانی است که راه حل از طریق نوار به سطحی که نوار با آن ملاقات می شود ، پخش شود.” در این مرحله ، راه حل این چسب بسیار چسبنده را فقط به لایه ای از ژل های لغزنده تبدیل می کند که می توانید به راحتی از بین ببرید. “

این تیم همچنین نسخه ای را ایجاد کرد که دارای کانال های ریز و درشت در آن است تا راه حل از طریق آن امکان پذیر شود. این کار برای کاربردهایی مانند اتصال دستگاهها به اندامها مفید است ، جایی که یک سطح بالای واضح از نوار وجود نخواهد داشت تا بتواند آنرا روی آن اسپری کند. در این حالت ، یک جراح می تواند آن را در لبه های نوار اعمال کند.

در مرحله بعد ، محققان امیدوارند که با استفاده از نوار جدید ، لکه های خونریزی و روده های نشت یافته را بررسی کنند.

منبع:MIT

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =