مکمل ویتامین دی هیچ فایده‌ای بر سلامت ماهیچه‌ها ندارد

مطالعات مشاهده‌ای قبلاً نشان داده بودند که مکمل ویتامین دی می تواند به سلامت ماهیچه ها کمک کند. با این حال، در یک متاآنالیز جدید، محققان دریافتند که مصرف مکمل‌ها هیچ نشانه‌ای از بهبود سلامت ماهیچه ها را نشان نمی‌دهد.

علاوه بر این، افرادی که از مکمل های ویتامین دی استفاده می‌کردند در برخی از اقدامات از افرادی که دارونما مصرف داشتند، بدتر عمل کردند.

در این متاآنالیز جدید، محققان دریافتند که مصرف مکمل های ویتامین دی برای سلامت ماهیچه ها مفید نیست.

علاوه بر این، دانشمندان دریافتند که در برخی اقدامات، مکمل ویتامین دی باعث کاهش سلامت ماهیچه ها نسبت به دارونما می‌شود.

این مطالعه، شواهد ارزشمند و باکیفیتی در مورد موضوعی ارائه می‌دهد که قبلاً یافته‌های متفاوتی را نشان داده است.

ویتامین دی

با توجه به دفتر موسسات ملی سلامت مکمل های غذایی، ویتامین دی برای رشد سالم استخوان مهم است. همچنین در کاهش التهاب نقش دارد و بر رشد سلولی، متابولیسم گلوکز و سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد.

بدن ما ویتامین دی را پس از تماس مستقیم با نور خورشید سنتز می‌کند. برخی از غذاها همچنین حاوی ویتامین دی هستند. از جمله ماهی های چرب و روغن ماهی، تخم مرغ و قارچ هایی که در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار دارند.

در مطالعه‌ای که بر روی داده های ایالات متحده بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ انجام شده است، محققان دریافتند که ۵ درصد از افراد بالای ۱ سال در ایالات متحده در کمبود ویتامین دی هستند، در حالی که ۱۸.۳ درصد در معرض کمبود هستند.

دکتر لارل مهرمن و دکتر سیتا چکوری، هر دو از مرکز پزشکی مونته فیوره نیویورک، در پادکست انجمن غدد درون ریز می‌گویند که دلیل اصلی کمبود ویتامین دی این است که افراد به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند.

در کشور ما، بسیاری از مردم ما بسیار بالاتر از خط استوا زندگی می‌کنند، بنابراین نور خورشید کمتر از آن است و دوره های طولانی زمستانی با نور بسیار کم نور خورشید وجود دارد.

افرادی که پوست تیره تر، سن بالا و شاخص توده بدنی بالاتری دارند، همه این موارد با کمبود ویتامین دی همراه است.


کمبود ویتامین‌دی موجب چاقی و توقف رشد می‌شود


دکتر مورمن می‌گوید: یک چیز دیگر در مورد ملت ما این است که ما شیر خود را با ویتامین دی تکمیل کرده‌ایم. همانطور که شیر سویا و بادام، محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند، آنها با ویتامین دی مکمل نمی‌شوند.

بنابراین منبعی برای مبارزه با کمبود به رژیم غذایی ما اضافه شد، اما بخش اعظم مردم دیگر از آن استفاده نمی‌کنند.

در سرمقاله ای برای BMJ، محققان تاکید کردند تحقیقات محدودی در مورد ارتباط بین ویتامین دی و کووید-۱۹ وجود دارد. علاوه بر این، شواهد موجود در مورد مفید بودن یا نبودن ویتامین دی متناقض است.

یکی دیگر از زمینه هایی که محققان بررسی کرده‌اند نقش احتمالی مکمل ویتامین دی در بهبود عملکرد و سلامت ماهیچه ها است.

دکتر لیز سوفی بیسلف، از بخش غدد درون ریز و داخلی بیمارستان بیمارستان آرهوس، دانمارک و نویسنده مربوطه در این مطالعه، تاکید کرد که مکمل های ویتامین دی تا حد زیادی برای افرادی که از خستگی عضلات شکایت دارند توصیه می‌شود.

۵۴ کارآزمایی مورد بررسی قرار گرفت

برای تلاش و بدست آوردن اطلاعات معتبرتر، دکتر بیسلف و همکارانش متاآنالیز تحقیقات موجود را انجام دادند.

این تیم از داده های ۵۴ کارآزمایی که در مجموع شامل ۸۷۴۷ شرکت کننده بود، استفاده کرد. به گفته دکتر بیسلف، متاآنالیز آنها مهم است زیرا نمای کلی از ادبیات فعلی را ارائه می‌دهد.

اکثر متاآنالیزهای قبلی داده هایی را در مورد قدرت دست، آزمایش Timed Up and Go یا یک نقطه نهایی مرکب مانند قدرت عضلانی جهانی، با تغییرات زیاد بین مطالعات گزارش می‌دهند.


سطح پایین ویتامین‌دی احتمال مرگ بر اثر کرونا را افزایش می‌دهد


مطالعه ما اثرات بر ده پیام متداول گزارش شده در افرادی که با ویتامین D2 یا D3 تحت درمان قرار گرفته‌اند را در مقایسه با دارونما گزارش می‌دهد.

بسیاری از آن نقاط پایانی قبلاً در یک متاآنالیز خلاصه نشده‌اند. تعداد زیادی از افراد شامل شدند و تفاوت بین مطالعات کم بود.

اخیراً، دو مطالعه که اثرات مفید ویتامین دی بر قدرت عضلات را گزارش کرده‌اند-که در اکثر متاآنالیزهای قبلی وجود داشت-به دلیل تقلب علمی پس گرفته شده است.

علاوه بر این، نتایج بسیاری از آزمایشات بالینی تصادفی به تازگی منتشر شده است که بر اهمیت خلاصه سازی داده های موجود تاکید می‌کند.

هیچ مدرکی مبنی بر سودمندی وجود ندارد

محققان هیچ شواهدی مبنی بر مزایای مکمل های ویتامین دی برای قدرت و سلامت ماهیچه ها پیدا نکردند.

علاوه بر این، تیم دریافتند که مکمل های ویتامین دی باعث کاهش عملکرد ماهیچه ها در آزمایش های Timed Up and Go، می‌شود.

دکتر بیسلف گفت که نتایج منفی در آزمایش های خم شدن زانو می‌تواند ناشی از نوع و میزان دوز ویتامین دی باشد.

برای خم شدن زانو، اکثر مطالعات شامل دوزهای روزانه ویتامین دی بیش از ۲۸۰۰ واحد بین المللی بود و ممکن است یافته های مضر این نتیجه ناشی از دوز نسبتاً زیاد روزانه باشد.

با این حال، برای دکتر بیسلف، ممکن است هنوز در افرادی که کمبود قابل توجهی دارند، مکمل قدرت عضلانی مصرف شود.

بنابراین، ما هنوز باید بررسی کنیم که آیا می‌تواند در افراد دارای سطح بسیار پایین ویتامین دی تأثیر مفیدی داشته باشد یا خیر.

به گفته دکتر بیسلف، علیرغم نتایج منفی برای اندازه گیری قدرت ماهیچه‌ها، این دلیل نمی‌شود که مردم مصرف مکمل های ویتامین دی را متوقف کنند.

به طور کلی، ما باید یافته های حاصل از مطالعات مشاهده‌ای را با احتیاط تفسیر کنیم.

نتیجه اصلی مطالعه ما این است که ویتامین D تأثیر مثبتی بر قدرت ماهیچه ها ندارد و حتی ممکن است یک اثر مضر کوچک نیز داشته باشد.

منبع: medicalnewstoday

یامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *