مطالعه ژنتیکی ارتباط بین افسردگی و زخم معده را کشف می‌کند

این مطالعه جدید نشان دهنده وجود ارتباط ژنتیکی بین زخم معده و افسردگی است. تحقیقات تحت نظر استرالیا نشان داد که یک رابطه ژنتیکی بین احتمال ابتلا به بیماری زخم معده و اختلالات روانپزشکی مانند افسردگی اساسی وجود دارد.

هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری فوق العاده شایع است که حدود 50 درصد در دستگاه گوارش فوقانی افراد ساکن است.

باکتری ها در اوایل دهه 1980 مورد توجه قرار گرفتند، زمانی که دانشمندان فهمیدند این ماده ارتباط مستقیمی با ایجاد زخم معده دارد، با این حال اکثر افراد آلوده به این باکتری به طور مستقیم به زخم معده مبتلا نمی‌شوند.

این یافته پیشگامانه منجر به درمان دارویی مستقیم بیماری شد. یدا وو، از موسسه علوم بیولوژی مولکولی دانشگاه کوئینزلند، هنوز علاقه داشت که چه عواملی در شروع بیماری زخم معده وجود دارد.

وو می‌گوید: به عنوان یک دانشجوی پزشکی، متوجه شدم که چگونه علائم گوارشی برخی بیماران پس از روان درمانی یا درمان روانپزشکی بهبود می‌یابد.

بنابراین وو و همکارانش در نظر گرفتند تا یک مطالعه بزرگ مرتبط با ژنوم را دنبال کنند و به دنبال الگوهای حساسیت ژنتیکی به بیماری زخم معده باشند.

داده های بیوبانک بریتانیا شامل بیش از 450،000 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند و هشت تغییرات ژنتیکی مرتبط با ایجاد زخم یافت شد.

نائومی وری، نویسنده مربوطه در مطالعه جدید، خاطرنشان می‌کند: شش مورد از هشت تغییر می‌تواند به این دلیل باشد که برخی افراد بیشتر در معرض عفونت هلیکوباکترپیلوری هستند، که این باعث می‌شود آنها بیشتر در معرض بیماری زخم معده قرار بگیرند.

با استفاده از شکلی از تجزیه و تحلیل آماری به نام تصادفی سازی مندلی، که برای آشکار سازی ارتباط علنی در داده های بزرگ طراحی شده است، محققان سپس رابطه دو طرفه احتمالی بین افسردگی اساسی و این انواع مرتبط با بیماری زخم معده را کشف کردند.

وو می‌گوید این یافته بینشی در مورد اینكه چرا برخی از شرایط روانپزشكی اغلب می‌تواند با اختلالات دستگاه گوارش مانند بیماری زخم معده در هم آمیخته شود، ارائه می‌دهد.

این مطالعه تعدادی از مکانیسم های فرضی را ارائه می‌دهد که می‌تواند توضیح دهد که چگونه افسردگی می‌تواند زخم معده را تحت تأثیر قرار دهد یا تحت تأثیر قرار دهد.

اگرچه مطمئناً برای باز کردن بهتر این رابطه کار بیشتری لازم است، اما مطالعه نشان می‌دهد پزشکان باید علائم روانشناختی را هنگام معالجه بیماران مبتلا به زخم معده در نظر بگیرند.

محققان در این مطالعه نوشتند: در حالی که رابطه علنی بین افسردگی اساسی و اختلالات مربوط به هضم (یا بالعکس) قابل تأیید نیست، اما در نظر گرفتن پیامدهای بالینی رابطه احتمالی موجه است.

هنگام درمان بیماران مبتلا به افسردگی اساسی، آگاهی از علائم هضم برای بیماری زخم معده می‌تواند به تصمیم گیری در مورد نیاز به مداخلات بیشتر کمک کند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − هشت =