مبتلایان به کرونا دچار اعصاب محیطی می‌شوند

اختلال اعصاب محیطی (گیلن باره) یکی از پیامدهای خطرناک ابتلا به کرونا بوده که با ناهماهنگی حرکت دست و پا همراه است.

سالانه دو نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر به بیماری اعصاب محیطی (گیلن باره) مبتلا می‌شوند، این بیماری در مبتلایان به کرونا بیشتر مشاهده می‌شود و حتی می‌تواند زندگی  آنها را با مخاطراتی روبرو کند.

علت این بیماری هنوز به روشنی مشخص نیست ولی معمولا بعد از یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا اتفاق می‌افتد.

بعد از عفونت با یک باکتری به نام کامپیلکوباکتر هم ممکن است بیماری بروز کند و عفونت با کامپیلوباکتر ممکن است بعد از خوردن آب آلوده یا غذای نپخته ازجمله مرغ و ماهی رخ دهد.

گیلن باره نوعی بیماری عصبی یا نورولوژیک بوده که اعصاب بدن، دست ها و پاها را درگیر می‌کند. اختلال نادری است که در اثر حمله سیستم ایمنی به اعصاب محیطی ایجاد شده و به دنبال آن، ضعف بدنی و مشکلات حسی را برای کودک ایجاد می‌کند.

در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به اعصاب حمله می‌کند و باعث ایجاد ضعف در ماهیچه ها، بی حسی، گزگز و گاهی اوقات و به ندرت فلج شدن اندام ها می‌شود و سوزش و حالت خواب رفتگی ناگهانی در پا و انتقال این حس در نقاط مختلف بدن، یکی از علایم این بیماری بوده و مشکل تنفسی ایجاد کرده و بدن را ضعیف می‌کند.

 این بیماری یکی از پیامدهای خطرناک ابتلا به کرونا بوده که با ناهماهنگی حرکت دست و پا همراه است.

طبق مطالعه دانشمندان دانشگاه بیرمنگام، آنتی بادی‌های تولید شده توسط ارگانیسم‌هایی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند، مشابه آنتی بادی‌هایی است که باعث شیوع بیماری‌های قلبی و پوستی می‌شوند. اولین علائم بیماری ضعف و درد عضلانی، بی حسی دست و پا و مشکلات هماهنگی میان دست و پا است.

دکتر حسین پاکدامن رئیس انجمن مغز و اعصاب ایران در این زمینه افزود: گیلن باره بیماری التهابی است که دستگاه اعصاب محیطی را درگیر کرده و موجب ضعف عضلات و بی حسی می‌شود.

وی اظهار داشت: کرونا، ویروسی جهش یافته است که با سویه های متفاوت تغییر رفتار داده و با علایم مختلفی در افراد بروز می‌یابد و باعث ضعف عضلات، اندام، نارسایی کلیه شده و سیستم عصبی و مغزی را مختل می‌کند.

رئیس انجمن مغز و اعصاب ایران خاطرنشان کرد: کرونا همچنین با اختلال در دستگاه عصبی و مغزی به همه اعضای بدن از جمله بویایی، شنوایی، کلیه، ریه و نخاع آسیب وارد می‌کند و عوارض آن تا مدتها در مبتلایان این بیماری باقی می‌ماند.

پاکدامن با بیان اینکه واکسیناسیون برای مقابله با کرونا امری ضروری است، تصریح کرد: همه افراد جامعه تا زمان انجام واکسیناسیون عمومی ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی هستند تا شیوع این بیماری تحت کنترل در آید.

منبع: irna

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 9 =