مبارزه با چاقی درون بدن با تزریق هیدروژل به ذخایر چربی

درمان‌های نسل بعدی مبارزه با چاقی، می‌توانند به اشکال مختلفی ارائه شوند، اما یک نمونه از دانشگاه فناوری نانیانگ، مزایای منحصر به فردی دارد.

محلول این تیم یک هیدروژل است که می‌تواند به ذخایر چربی تزریق شود و تحت نور مادون قرمز از نزدیک، چربی سوزی را شروع کنند. موش‌های چاق تا 54 درصد کاهش چربی را پس از درمان نشان دادند.

عملکرد این فناوری جدید به پروتئینی به نام TRPV1 بستگی دارد که نقش مهمی در متابولیسم ما ایفا می‌کند.

این پروتئین می‌تواند باعث تبدیل چربی سفید، به چربی قهوه‌ای شود، چربی‌ای که بدن به راحتی برای انرژی و گرما می‌سوزاند.
به همین دلیل بسیاری از تحقیقات ضد چاقی بر روی درمان‌هایی تمرکز دارند که می‌توانند این تبدیل را آغاز کنند.

فعالیت TRPV1 همچنین باعث تجزیه قطرات چربی به اسیدهای چرب می‌شود که می‌تواند توسط چربی قهوه‌ای تبدیل شده برای سوزاندن کالری استفاده شود یا از طریق فرآیندی به نام لیپولیز در جریان خون تجزیه شود.

نحوه عملکرد این درمان

این پروتئین ترشح هورمونی را تحریک می‌کند که متابولیسم گلوکز و لیپیدها را در کبد و ماهیچه‌ها و همچنین حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد.

محققان با هدف توسعه درمانی که TRPV1 را هدف قرار می‌دهد، یک هیدروژل حاوی نانوذرات سولفید مس ایجاد کردند که پروتئین را در پاسخ به نور فعال می‌کند. این داروی تایید شده توسط FDA می‌تواند قهوه‌ای شدن بافت‌های چربی را تحریک کند.

یک پلیمر زیست سازگار نیز اضافه شد تا هیدروژل را پس از تزریق، در حالت ژل مانند نگه دارد و به آرامی محتویات آن را آزاد کند.

هیدروژل را به چربی زیر جلدی موش‌های چاق تزریق کردند و نور مادون قرمز را از نزدیک به آن‌ها به مدت پنج دقیقه تابیدند.

هر روز به مدت سه روز و به دنبال آن چهار روز استراحت برای یک دوره دو هفته‌ای انجام شد. این درمان منجر به کاهش 5.5 درصدی وزن بدن حیوانات در مقایسه با گروه کنترل شد.

موش‌های تحت درمان کاهش 40 درصدی در چربی زیر جلدی، کاهش 54 درصدی چربی احشایی، کاهش 54 درصدی کلسترول و 65 درصدی کاهش مقاومت به انسولین را نشان دادند.

از طریق آزمایش‌های آزمایشگاهی، ما دریافتیم که این رویکرد نه تنها منجر به کاهش 40 تا 54 درصدی چربی در موش‌های چاق شد، بلکه متابولیسم آنها را نیز به طور قابل توجهی بهبود بخشید، که برای کاهش خطر بیماری‌های متابولیک مانند بیماری‌های قلبی، سکته مغزی نقش کلیدی دارد.

چن پنگ، نویسنده این مطالعه گفت: اگرچه این روش از گرمای تبدیل شده از نور مادون قرمز نزدیک برای سوزاندن چربی زیر جلدی استفاده می‌کند، اما ما هیچ آسیب حرارتی برای پوست پیدا نکردیم.

آینده مبارزه با چاقی

دانشمندان هنوز کارهای زیادی برای تبدیل این نتایج امیدوارکننده به درمان‌هایی برای مقابله با چاقی و اختلال متابولیک در انسان باید انجام دهند.

نتایج اولیه نشان می‌دهد که این درمان می‌تواند ایرادات درمان‌های موجود برای چاقی را که خطر و عوارض جانبی دارند یا گران هستند، حل کند.

پنگ گفت: همه داروهای فعلی مورد تایید FDA برای چاقی به طور غیرمستقیم روی مغز برای سرکوب اشتها یا بر روی سیستم گوارش برای کاهش جذب چربی اثر می‌گذارند. بیشتر آنها به دلیل عوارض جانبی جدی از بازار خارج شده‌اند.

درمان‌های کلینیک‌ها برای حذف چربی در نواحی مورد نظر موثر بوده است، اما خطرات و هزینه بالایی دارند و متابولیسم بدن را بهبود نمی‌بخشند. در مقابل، رویکرد درمانی ما بر بازسازی بافت چربی سفید، که ریشه بدی است، متمرکز است.

دانشمندان تصور می‌کنند که در آینده بیماران چاق خود هیدروژل را در خانه تجویز کنند. آنها می‌توانند یک لیزر دستی بر روی محل بتابانند تا ذرات سولفید مس و به نوبه خود پروتئین TRPV1 را فعال کند.

این تیم یک پتنت برای این فناوری به ثبت رسانده است و اکنون به دنبال شرکای برای انجام آزمایشات بالینی بر روی بیماران انسانی است.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =