علت حذف ارز دولتی برای داروهای بدون نسخه

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت ضمن تشریح دلایل حذف ارز دولتی برای داروهای OTC (بدون نسخه)، گفت: اگر قرار باشد منابع ارز دولتی کاهش نسبی پیدا کند و بخشی از ارز دولتی دارو به سمت ارز نیمایی رود، اولویت با این است که داروهای OTC به این سمت روند.

دکتر کیانوش جهانپور، درباره حذف ارز دولتی داروهای OTC یا بدون نسخه، گفت: به هر حال در همه دنیا درباره داروهای OTC بحث‌های زیادی وجود دارد. داروهایی هستند که نیازی به تجویز پزشک ندارند. در بسیاری از کشورهای دنیا هم این داروها اساسا تحت پوشش بیمه‌ای نیستند و حمایت بیمه‌ای از آن‌ها انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در برخی کشورها افراد می‌توانند داروهای OTC را بدون مراجعه به داروخانه از سوپرمارکت‌ها تهیه کنند، افزود: زمانیکه برای تخصیص بهینه ارز اولویت‌بندی انجام می‌شود، قاعدتا داروی OTC در اولویت قرار ندارد، بلکه اولویت با داروها و بیمارانی است که نیازمند حمایت بیشتری هستند.

جهانپور تاکید کرد: مسلما اگر قرار بر اولویت‌بندی باشد، اولویت آخر دریافت ارز دولتی داروهای OTC هستند. بنابراین اگر قرار باشد منابع ارز دولتی کاهش نسبی پیدا کند و بخشی از ارز دولتی دارو به سمت ارز نیمایی رود، اولویت با این است که داروهای OTC به این سمت روند و بیماران خاص و صعب‌العلاج که نیازمند حمایت بیشتری هستند، ‌داروهایشان در اولویت دریافت ارز دولتی قرار گیرد.

امسال قیمت دارو افزایش می‌یابد؟

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت درباره وضعیت قیمت‌گذاری دارو در سال جاری نیز گفت: قیمت‌گذاری دارو هم یا بر اساس قیمت نهاده‌های تولید و یا قیمت تمام شده و ارز تخصیصی هر دارو در کمیسیون مربوطه انجام خواهد شد.

در عین حال امسال افزایش چشمگیری در قیمت داروها نخواهیم داشت. زیرا بخش اعظم داروها کماکان با ارز دولتی تامین خواهند شد.

البته آن دسته از داروهای تولید داخلی که نیازمند مواد اولیه یا موثره خارجی هستند نیز عمدتا از ارز دولتی بهرمند می‌شوند. بنابراین احتمالا افزایش قیمت دارو به طور میانگین، فراتر از آنچه که در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ اتفاق افتاد، نخواهیم داشت.

جهانپور همچنین گفت: مجموع ارز دولتی اختصاص یافته به حوره دارو و تجهیزات پزشکی در سال جاری حدود ۲.۵ میلیارد دلار تا پایان سال خواهد بود.

منبع: ایسنا

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − دوازده =