عصاره بلوبری می‌تواند زخم های مزمن را درمان کند

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در توت‌ها، ممکن است به بهبود زخم های مزمن مانند زخم های فشاری پوستی مرتبط با دیابت کمک کند.

برای بهبود زخم، رگ‌های خونی باید در آن رشد کنند. این فرآیند رشد، که بافت آسیب دیده را با مواد مغذی مورد نیاز حمل شده در خون تامین می‌کند، به عنوان عروق خونی شناخته می‌شود.

متأسفانه، در زخم های فشاری که اغلب روی پاها یا سایر قسمت‌های بدن افراد مبتلا به دیابت ایجاد می‌شوند، عروقی شدن کمی اتفاق می‌افتد. در نتیجه، این جراحات بسیار کند بهبود می‌یابند.

گاهی اوقات عفونت‌هایی ایجاد می‌شود که ممکن است منجر به قطع عضو یا حتی مرگ شود. این جایی است که آنتی اکسیدان‌هایی که در بلوبری یافت می‌شوند، به نام فنل‌ها وارد شوند.

در مطالعه قبلی که توسط دانشمندان دانشگاه مین انجام شد، مشاهده شد که فنل‌های مشتق شده از بلوبری باعث افزایش عروق و مهاجرت سلولی در سلول‌های بند ناف انسان می‌شود.


هیدروژل جدید، اکسیژن تولید می‌کند تا به بهبود زخم‌های مزمن کمک کند


با تکیه بر این یافته ها، تیمی از دانشگاه مین به سرپرستی دکتر دوروتی کلیمیس-زاکاس اخیراً با استفاده از یک ژل موضعی حاوی عصاره فنلی بلوبری وحشی به درمان زخم های پوستی موش‌ها پرداختند.

در مقایسه با گروه کنترل از موش‌هایی که هیچ درمانی دریافت نکردند، گروه فنل افزایش 12 درصدی در بسته شدن زخم پس از شش روز درمان، همراه با مهاجرت بهتر سلول‌های اندوتلیال به محل زخم نشان داد.

سلول‌های اندوتلیال دیواره رگ‌های خونی را می‌پوشانند و تبادل ترکیبات بین جریان خون و بافت‌های اطراف را تنظیم می‌کنند.

تولو استر آدکیه، نویسنده اول این مطالعه گفت: بلوبری وحشی پتانسیل افزایش مهاجرت سلولی، تشکیل رگ‌های خونی جدید و عروقی شدن و تسریع بسته شدن زخم را دارد.

این امر به ویژه در شرایطی که نیازمند بسته شدن بیشتر زخم در بیماران مبتلا به زخم های مزمن مانند زخم های دیابتی، سوختگی و زخم های فشاری است، مهم است.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =