سلول‌های برنامه ریزی شده عملکرد حرکتی را در افراد مبتلا به سکته مغزی بازیابی می‌کنند

تیمی از دانشگاه ایالتی اوهایو (OSU) از فناوری برنامه ریزی مجدد سلولی برای ترمیم بافت آسیب دیده در موش های مبتلا به سکته مغزی استفاده کرده است. روشی که امیدوارند بتواند روزی به بازیابی گفتار و عملکرد حرکتی در انسان آسیب دیده کمک برساند.

در سکته مغزی، که در آن خون رسانی به مغز به طور ناگهانی مختل می‌شود، زمان در اکثر موارد چون به علت انسداد شریانی است، مهم می‌باشد. این موارد به عنوان سکته های ایسکمیک شناخته می‌شوند و روش های درمانی برای از بین بردن لخته های تشکیل دهنده و انسداد عروق در دسترس است، اما برای موثر بودن و جلوگیری از آسیب طولانی مدت به بافت مغز، باید طی چند ساعت تجویز شود.

این آسیب طولانی مدت شامل اختلال در گفتار و عملکرد حرکتی و شناختی است و در حال حاضر هیچ درمانی برای این اثرات طولانی مدت در دسترس نیست.

تیم OSU با استفاده از سلولهای پوستی به عنوان نقطه شروع، سعی در حل این مشکل داشتند. دانشمندان از تکنیکی استفاده کردند که آنرا نانوسفاسازی بافتی می‌نامند، جایی که مواد ژنتیکی به سلولها وارد می‌شود و آنها را مجدداً آموزش می‌دهد تا به سلولهای عروقی تبدیل شوند.

دانیل گالگو پرز، سرپرست تیم تحقیق، گفت: ما می‌توانیم کد ژنتیکی سلولهای پوستی را دوباره بنویسیم تا سلولهای رگ خونی شوند. هنگامی که آنها در مغز مستقر می‌شوند، قادر به رشد بافت عروقی جدید و سالم برای بازگرداندن خونرسانی طبیعی و کمک به ترمیم بافت آسیب دیده مغزی هستند.

تیم تحقیق این پدیده را هنگام تزریق سلولهای بازآموزی به مغز موشهای مبتلا به سکته مغزی مشاهده کرد، در آنجا مشخص شد که آنها رگهای خونی جدید را تحریک می‌کنند.

این تأثیر در تأمین خون رسانی سالم و ترمیم بافت آسیب دیده بود، در نتیجه موشهایی که تحت درمان قرار گرفتند 90 درصد عملکرد حرکتی خود را بازیافتند. اسکن MRI نشان می‌دهد مناطقی از مغز که آسیب دیده بودند در طی چند هفته ترمیم شده‌اند.

این درمان تا رسیدن به انسان فاصله زیادی دارد، اما محققان با بررسی بیشتر در مورد چگونگی درمان اثرات پایدار سکته مغزی ایسکمیک، می‌توانند به این نتایج امیدوار کننده اولیه برسند. آنها همچنین معتقدند که می‌تواند روزی برای معالجه سایر اختلالات مغزی مانند آلزایمر و بیماری های خودایمن استفاده شود.

دکتر نیمجی، جراح مغز و اعصاب در مرکز پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو و یکی از نویسندگان این تحقیق، گفت: این تصور این بود که به محض اینکه بافت مغز از بین رفت، همین بود. ما در حال یادگیری هستیم که فرصت هایی وجود دارد که می‌توانیم سلول ها را برای بازگرداندن عملکرد به مغز بازسازی کنیم.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 1 =