سطح پایین ویتامین دی احتمال مرگ بر اثر کرونا را افزایش می‌دهد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D در خون ممکن است احتمال ابتلا به کرونا شدید یا حتی مرگ را در افراد افزایش دهد.

نویسنده این مطالعه دکتر مایکل هولیک گفت: دریافت مایعات ویتامین D در نتیجه ممکن است عوارض را کاهش دهد، از جمله طوفان سیتوکین [انتشار پروتئین های خیلی سریع در خون] و در نهایت مرگ ناشی از کرونا. وی استاد پزشکی ، فیزیولوژی ، بیوفیزیک و پزشکی مولکولی در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون است.

ویتامین D (ویتامین آفتاب) نامیده می‌شود، زیرا در اثر تماس با نور خورشید به طور طبیعی توسط پوست تولید می‌شود. اما همچنین می‌توان از طریق برخی غذاها و مکمل ها منبع آن را تهیه کرد.

دکتر لن هوروویتز، متخصص ریه و متخصص داخلی، از بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک، گفت: چندین مطالعه نشان داده است که بیماران مبتلا به کمبود ویتامین D نتیجه بدتری در زمان ابتلا به کرونا دارند. این تعجب آور نیست زیرا به نظر می‌رسد که این ویتامین تأثیر مفیدی بر روی سیستم ایمنی بدن و ترمیم زخم دارد.

در مطالعه جدید، هولیک و همکارانش میزان ویتامین D را در نمونه های خون 235 بیمار کرونایی بستری در بیمارستان ارزیابی کردند. همچنین نمونه های خون از نظر یک مارکر التهابی به نام پروتئین واکنش پذیر C و تعداد لنفوسیت ها، نوعی سلول ایمنی که به مبارزه با عفونت کمک می‌کند، بررسی شدند.

این مطالعه نمی‌تواند علت و معلول را ثابت کند. اما بیمارانی که ویتامین D کافی داشتند (حداقل 30 نانوگرم در میلی لیتر) به طور قابل توجهی خطر کمتری برای عوارض جدی ناشی از کرونا، از جمله از دست دادن هوشیاری، سطح اکسیژن خون و یا مرگ داشتند.

به گفته این تیم، در میان بیماران بالاتر از 40 سال، کسانی که ویتامین D کافی داشتند نیز 51.5٪ کمتر در مقایسه با بیمارانی که ویتامین کم و یا ناکافی داشتند، در اثر کرونا مردند.

این مطالعه در تاریخ 25 سپتامبر در مجله PLOS ONE منتشر شد.

یک مطالعه قدیمی تر توسط هولیک نشان داد که مقدار کافی ویتامین D همچنین ممکن است خطر ابتلا به ویروس کرونا را تا 54٪ کاهش دهد. به گفته هولیک، همراه با کمک به کاهش خطرات مرتبط با ویروس کرونا، وجود ویتامین D کافی در برابر ویروس های دیگر که باعث بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی، از جمله آنفولانزا می‌شوند، همین کار را می‌کند.

وی در یک خبرنامه دانشگاه گفت: نگرانی زیادی وجود دارد که ترکیبی از عفونت آنفلوانزا و عفونت ویروسی کرونا می‌تواند باعث افزایش قابل توجه بستری در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از عوارض ناشی از این عفونت های ویروسی شود.

هولیک گفت: در کل، ویتامین D می‌تواند یک روش ساده و مقرون به صرفه برای مبارزه با ویروس کرونا ارائه دهد (با تجویز پزشک). از آنجا که کمبود این ویتامین در کودکان و بزرگسالان در ایالات متحده و سراسر جهان به ویژه در ماه های زمستان بسیار گسترده است، استفاده از مکمل ویتامین D برای همه احتیاط است که خطر آلودگی و عوارض ناشی از کرونا را کاهش دهد.

اما هوروویتز خاطرنشان کرد که تهیه ویتامین D ممکن است در سال جاری کمی سخت تر باشد.

هوروویتس گفت: من سالهاست که سطح آن را در همه بیماران آزمایش می‌کنم و از آنجا که افراد در خانه و قرنطینه بوده اند، به ویژه سطح پایینی را یافته ام. این دوز معمولاً چند هزار واحد بین المللی در روز است و می‌توان با آزمایش خون به طور معمول آزمایش کرد.

منبع: webmd

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

4.9/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهی در “سطح پایین ویتامین دی احتمال مرگ بر اثر کرونا را افزایش می‌دهد

  1. در تحقیقاتی که انجام شده ویتامین D خیلی تاثیر دارد بروی ویروس کرونا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 20 =