ربات‌های بیوپرینتینگ می‌توانند زخم معده را از درون درمان کنند

در صورت عدم درمان زخم معده ، ممکن است پیامدهای جدی به‌دنبال داشته باشد، که گاهی اوقات نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کند. با این وجود، در آینده نه چندان دور، ممکن است که یک ربات کوچک بتواند سلولهای جدیدی را بر روی چنین صدماتی را در درون بدن از بین ببرد.

در حالی که قبلاً در مورد بیوپرینترهای طراحی شده برای کمک به بهبود زخم‌ها شنیده ایم، ولی معمولاً دستگاه ها نسبتاً بزرگ‌اند و فقط در استفاده از آسیب‌های خارجی محدود هستند. پروفسور تائو خو، که در دانشگاه Tsinghua در چین کار می‌کند، اخیراً تصمیم به تغییر در آن گرفت.

وی با همکاری دانشجو دکترا ونژیانگ ژائو، یک روبات مار شکل ایجاد کرد که می‌تواند برای آندوسکوپی در معده، وارد بیمار شود. این یک ربات دلتا است، به این معنی که سر آن از یک پایه سفت و سخت تشکیل شده است که توسط سه سلاح مستقل در حال حرکت احاطه شده است و در حالی که درون لوله‌ی مری قرار می‌گیرد، لاغر و لاغرتر می‌شود تا بعد از رسیدن محل زخم، باز شود.

پس از انجام این کار، یک نفر بازوهای لوله‌ای را هدایت می‌کند. این بازو به دو ماده‌ی جوهر هیدروژل اکسترود و دیگری شامل سلول‌های اپیتلیال معده انسان است. این مواد در دو لایه جداگانه قرار می‌گیرند و داربستی را تشکیل می‌دهند که زخم را می‌پوشاند.

ژائو می‌گوید: ما سیستم را از دو طریق آزمایش کردیم. اول، با یک مدل بیولوژیکی از معده انسان، فرآیند عملیات درج و چاپ را بازسازی کردند. دوم، ما یک آزمایش بیوپری نویسی را در یک ظرف کشت سلول انجام دادیم تا بتوانیم اثربخشی دستگاه را در بیوپرینتینگ کارآمدتر کنیم. سلولها و ترمیم زخم ها در یک کشت سلولی 10 روزه نشان داد که سلولهای چاپی در دوام بالایی و تکثیر پایدار باقی مانده‌اند، که نشان دهنده عملکرد بیولوژیکی خوبی از سلولها در داربستهای بافت چاپی است.

خو اضافه می‌کند که هنوز کارهای بیشتری باید انجام شود، مانند کوچک سازی بیشتر سکوی چاپ روبات و پالایش جوهرهای زیستی. در واقع، ما اخیراً در مورد یک جوهر بیولوژیکی نامربوط شنیدیم که به طور خاص برای استفاده در داخل بدن طراحی شده است.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهی در “ربات‌های بیوپرینتینگ می‌توانند زخم معده را از درون درمان کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =