راه جدیدی برای ارتباط سیستم عصبی روده با مغز

یک مطالعه جدید نشان می‌‍دهد که چگونه نورونهای موجود در دیواره روده اطلاعات حسی را به نخاع و مغز منتقل می‌کنند، که ممکن است بر خلق و خو و افراد تأثیر بگذارد. سیستم عصبی روده (ENS) که بعضاً از آن به عنوان “مغز دوم” یاد می‌شود، اطلاعات را منتشر می‌کند.

این ماده حاوی حدود 500 میلیون نورون است و رفلکس‌های مهمی مانند پریستالالیس و انقباض عضلات در روده را کنترل می‌کند تا هضم را فعال کند. همچنین مسئول ترشح آنزیم‌های گوارشی است که به تجزیه مواد غذایی کمک می‌کند.

ENS بخش مهمی از محور روده و مغز است که از طریق آن روده با مغز ارتباط برقرار می‌کند و نقش عصب واگ (یکی از اعصاب مغز) برای انتقال اطلاعات در مورد روده به مغز ضروری است.

در مطالعه جدیدی که در مجله eNeuro منتشر شده است، محققان دانشگاه فلیندرز در آدلاید استرالیا، روش جدیدی را مشخص کرده‌اند که نورون‌های موجود در دیواره روده می‌توانند با نورون‌هایی به نخاع وصل می‌شوند، ارتباط برقرار کنند.

آنها فعالیت بسیار هماهنگی در نورون های دیواره روده مشاهده کردند، که به نظر می‌رسد آنها مکانیزم قدرتمندی برای انتقال اطلاعات در مورد روده به مغز است.

سیستم عصبی خود روده است

روده دارای سیستم عصبی بسیار خاص خود است که در بین اندام‌های داخلی بی نظیر است. این مورد توجه نیک اسپنسر، نویسنده ارشد این مطالعه جدید و استاد پزشکی و بهداشت عمومی دانشگاه قرار گرفته است.

روده دارای سیستم عصبی خاص خود است که می‌تواند به طور مستقل از مغز یا نخاع کار کند. درک چگونگی ارتباط روده و کنترل سایر اعضای بدن می‌تواند به پیشرفتهای مهم در درمان بیماری منجر شود.

در مطالعه جدید، پروفسور اسپنسر و همكاران بر روی نورونهای احشایی كه در دیواره روده دیده می‌شوند و به سلولهای عصبی در نخاع می‌رسند، متمرکز شدند.

آنها بررسی کردند که چگونه این نورونها با استفاده از روده بزرگ ماوس کار می‌کنند، که در یک الگوی چرخه‌ای معروف به مجموعه موتور کولون منعقد می‌شوند. سلولهای عصبی ویسکرووفگال در طی این فرآیند فعال هستند، اما دقیقاً چگونه تاکنون مشخص نیست.

نورون ها را هنگام شلیک ضبط می کنند

محققان فعالیت الکتریکی نورونهای viscerofugal را ثبت کردند. آنها دریافتند که شلیک این نورون‌ها با تغییر در فعالیت عضله صاف روده بزرگ همراه است.

نورونها به شکلی کاملاً هماهنگ، که با فعال شدن موازی نورونها در نخاع همراه بود، شلیک کردند.

این نشان می‌دهد که نورونهای viscerofugal فعالیت را از سیستم عصبی روده به سیستم عصبی سمپاتیک منتقل می کنند. (به عبارت دیگر، به نخاع و مغزمنتقل می‌کنند).

این مطالعه جدید نشان داد كه چگونه سلولهای عصبی viscerofugal مسیری را فراهم می‌كنند تا روده ما بتواند آنچه را كه در داخل دیواره روده می‌گذرد حس كند، سپس این اطلاعات حسی را پویاتر از آنچه قبلاً در اندام‌های دیگر مانند نخاع و مغز تصور شده بود، انتقال می‌دهند. که بر تصمیمات، خلق و خوی و رفاه عمومی ما تأثیر می‌گذارد.

منبع: medicalnewstoday

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + یازده =