تکه های AdhFix می‌توانند جایگزین صفحات فلزی برای استخوان های شکسته شوند

در حال حاضر، جراحان ارتوپدی از صفحات فلزی پیچ خورده برای نگه داشتن استخوان های شکسته ناپایدار با هم استفاده می‌کنند. ممکن است به زودی یک ماده کم مشکل و قابل تنظیم تر جایگزین آن شود که شامل کامپوزیت سبک شده می‌باشد.

درسته که صفحات فلزی سنتی در ایجاد ثبات در استخوان های شکسته موثر هستند، اما حداقل دو اشکال دارند.

یک، شکل گیری دقیق لازم برای هر بیمار دشوار است، بنابراین بیمارستان ها معمولاً باید صفحه هایی با اشکال و اندازه های مختلف را در دست داشته باشند.

علاوه بر این، ممکن است بافت نرم مجاور بیمار با گذشت زمان به آنها بچسبد، در نتیجه باعث از دست دادن تحرک یا مشکلات دیگر شود.

با در نظر گرفتن این محدودیت ها، دانشمندان موسسه فناوری سلطنتی سوئد آنچه را که به سیستم AdhFix معروف است، توسعه داده‌اند.

برای استفاده از آن، جراحان ابتدا با قرار دادن پیچ در هر قسمت از استخوان که باید تثبیت شود، شروع می‌کنند. سر پیچ ها از استخوان بیرون زده و به آنها اجازه می‌دهد تا به عنوان نقاط لنگر عمل کنند.

در مرحله بعدی، یک وصله نرم و قابل انعطاف به طور موقت در سراسر منطقه هدف ساخته شده است، که تمام سر پیچ ها را پوشانده و در بر می‌گیرد.

این پچ از لایه های متناوب یک شبکه فیبر پلی اتیلن ترفتالات (PET) و یک کامپوزیت پلیمر / هیدروکسی آپاتیت مانند بتونه تشکیل شده است.

هنگامی که به شکل و اندازه دلخواه تبدیل شد، در معرض منبع نور مرئی LED با انرژی بالا قرار می‌گیرد و باعث می‌شود ظرف چند ثانیه سفت شود.

سپس به طور دائم در جای خود باقی می‌ماند و همان هدف یک صفحه فلزی را تأمین می‌کند – اما گفته می‌شود بدون اشکال است.

در آزمایشات انجام شده بر روی دستهای جسد انسان با شکستگی استخوان های انگشت، وصله های AdhFix در مقابل نیروهای مکرر تمرینات خمش انگشت مقاومت کردند.

هنگامی که این تکه ها بر روی استخوان ران شکسته موشهای آزمایشگاهی زنده قرار گرفت، نشان داده شد که آنها از بهبود استخوان بدون هیچگونه عوارض جانبی مانند چسبندگی بافت نرم حمایت می‌کنند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =