تکه‌های میکرو سوزنی نشانه‌های زیستی را در سطوح بسیار پایین تشخیص می‌دهند

هیچ کس سوزن را دوست ندارد؛ در بهترین حالت این وسیله ناخوشایند برای رسیدن به یک هدف مهم است. وصله های میکرو سوزنی می‌تواند یک جایگزین بدون درد باشد و اکنون محققان راهی برای استفاده از آنها برای شناسایی نشانگرهای زیستی در سطوح بسیار پایین‌تر، بدون گرفتن خون تهیه کرده‌اند.

تکه های میکرونیدل به عنوان روشی کم تهاجم برای تحویل داروها یا نظارت بر سلامتی کسی در حال ظهور است. همانطور که از نام آن پیداست، آنها از یک تکه چسبناک تشکیل شده‌اند که می‌توان مانند چسب زخم روی پوست قرار داد.

این برچسب مجموعه‌ای از سوزن های ریز را به لایه بالایی پوست فشار می‌دهد. این میکرو سوزن ها برای رسیدن به گیرنده های عصبی خیلی کوچک هستند و باعث می‌شوند در واقع بدون درد باشند.

با این وجود آنها به اندازه کافی بزرگ هستند تا به مایع بینابینی‌، محیطی که سلول‌های ما را احاطه کرده است برسند. این به آنها امکان می‌دهد داروهایی را برای درمان مواردی مانند دیابت یا سرطان پوست، تزریق واکسن و پیشگیری از بارداری، تشخیص بیماری یا نظارت بر تغییر سطح گلوکز یا آنتی بیوتیک در سیستم بیمار، تحویل دهند.

مسئله این است که، معمولاً در مایع بینابینی تشخیص نشانگرهای زیستی بسیار دشوارتر از خون است. بنابراین، برای مطالعه جدید، محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس راهی برای تقویت سیگنال یافتند.

این تیم نوع جدیدی از برچسب فلورسنت فوق العاده روشن به نام پلاسمونیک-فلوئور را تولید کردند که در پاسخ به نشانگر زیستی معین، 1400 برابر درخشان تر از برچسب های فعلی است.

این بدان معناست که سیستم می‌تواند سطوح بسیار کمتری از نشانگرهای زیستی را تشخیص دهد. در مواردی که برچسب های قبلی نشانگرهای زیستی را با غلظت چند میکروگرم در میلی لیتر مایع تشخیص می‌دهند، فلور پلاسمونیک می‌تواند آنها را فقط با پیکوگرم در میلی لیتر پیدا کند.

در آزمایش روی موش‌ها، محققان از تکه‌های میکرونیدل و برچسب جدید برای یافتن پروتئینی به نام پریوستین استفاده کردند. به اندازه کافی مطمئن، تنظیمات جدید تقریبا 800 برابر حد تشخیص را بهبود بخشید.

این حساسیت تازه کشف شده می‌تواند تکه های میکرونیدل را برای نظارت طولانی مدت بر بیماری های مزمن در بیماران زنده نگه دارد، یا اینکه چگونگی پیشرفت درمان ها را تحت نظر داشته باشد.

اما البته هنوز کارهای زیادی برای انجام وجود دارد، تیم تحقیق می‌گوید که به ویژه آنها باید بفهمند که چه چیزی سطح طبیعی یا غیر عادی نشانگرهای زیستی را در مایع میان بافتی تشکیل می‌دهد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =