تزریق نانوذرات به مفصل زانو می‌تواند تشدید آرتروز را آرام کند

آرتروز یک وضعیت دردناک، ناتوان کننده و نسبتاً شایع است که کند کردن یا متوقف کردن آن دشوار است، بنابراین گزینه های درمانی عمدتا به کاهش درد محدود می‌شوند. اما یک مطالعه جدید بر روی موش ها اکنون نشان داده است که تزریق نانو درمانی به زانو می‌تواند تخریب غضروف ها را کند کند.

غضروف ها در مفاصل ما، به ویژه در زانوها، جایی که در برابر نیروهای مادام العمر راه رفتن و دویدن قرار می‌گیرند، نقشی اساسی دارند. اما از آنجا که به طور طبیعی خود را ترمیم نمی‌کند، بافت می‌تواند با گذشت زمان یا به علت آسیب تخریب شود و منجر به درد مرتبط با آرتروز شود.

در سال های اخیر، دانشمندان راه هایی برای کاهش تخریب غضروف با استفاده از یک مولکول مشتق شده از جلبک ها یا حتی رشد مجدد آن با تغییر سلول های بنیادی یا تزریق مولکول های خاص پیدا کرده‌اند. در مطالعه جدید، محققان با هدف قرار دادن یک مسیر پروتئینی که قبلاً با رشد غضروف مرتبط بود، مولکول خود را تولید کردند که نویدبخشی در بازسازی غضروف را نشان می‌دهد.

لینگ کین، از نویسندگان مطالعه گفت: ما پیشنهاد کردیم که می‌توان از نانوذرات برای درمان آرتروز استفاده کرد، و در این مطالعه برای اولین بار ثابت کردیم که فعال شدن بیش از حد آن در داخل زانو، پیشرفت آرتروز را مسدود می‌کند.

ابتدا تیم با استفاده از موشهای مهندسی با استفاده بیش از حد از EGFR پیوند را تأیید کرد. این حیوانات غضروف بزرگی داشتند که به مرور در موش های کنترل مانند گذشته از بین نرفت و حتی وقتی تیم با جراحی مقداری از مینیسک خود را برای تقلید از آرتروز از بین برد، در برابر آسیب مقاومت کرد. معکوس آن نیز مورد آزمایش قرار گرفت – موشهایی که دارویی برای جلوگیری از عملکرد EGFR دریافت کردند، تخریب غضروف را تسریع کردند.


تولید هیدروژل برای غضروف زانوهای آسیب دیده


در مرحله بعدی، محققان نانو درمانی جدیدی را بر اساس این مسیر ایجاد کردند. آنها یک لیگاند EGFR به نام تبدیل کننده فاکتور رشد-آلفا (tgf-α) را به نانوذرات مصنوعی متصل کردند، که می‌تواند برای کاهش سرعت تخریب غضروف به زانو تزریق شود.

ژیلیانگ چنگ، ازنویسندگان مشترک مطالعه، می‌گوید: لیگاند های EGFR رایگان نیمه عمر کوتاه دارند و به دلیل اندازه کوچک نمی‌توانند درون کپسول مفصلی نگه داشته شوند. ذرات نانو به محافظت از آنها در برابر تخریب کمک می‌کند، آنها را در مفصل محدود می‌کند، سمیت خارج از هدف را کاهش می‌دهد و آنها را در غضروف های متراکم حمل می‌کند تا به لوندها برسند.

تیم تحقیق بر روی موشهایی که از غضروف آسیب دیده بودند آزمایش کردند و دریافتند که تخریب غضروف و سخت شدن استخوان کند می‌شود و به نظر می‌رسد درد زانوی آنها کاهش می‌یابد. هیچ عارضه جانبی عمده ای نیز مشاهده نشد.

هرچقدر که نتایج امیدوار کننده باشد، قبل از اینکه بتواند به آزمایشات انسانی منتقل شود، کارهای زیادی در آزمایشات حیوانات وجود دارد. اما، تیم اظهار داشت، نانوذرات خود قبلاً با نتایج مثبت آزمایش شده‌اند، بنابراین حداقل این بخش می‌تواند ساده شود.

جیمو یکیدیگر از نویسندگان تحقیق گفت: در حالی که بسیاری از جنبه های فنی این برنامه هنوز باید بررسی شود، توانایی متوقف کردن یا کاهش روند آرتروز با تزریق به جای عمل جراحی، احساس و عملکرد ما را با افزایش سن و بعد از آسیب به طرز چشمگیری تغییر می‌دهد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + هفده =