تحرکات جدید برای تمکین پزشکان به پرداخت مالیات

مشمولیت پزشکان به نصب کارتخوان که از سال گذشته آغاز شد، در سال جاری الزام پزشکان متخلف از این قانون به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد و دستورالعملی برای تمکین پزشکان به پرداخت مالیات و وصول مالیات علی‌الحساب از آن‌ها ابلاغ شد که می‌تواند گامی موثر و جدی در مقابله با فرار مالیاتی ۶۷۰۰ میلیاردی پزشکان محسوب شود.

از ابتدای مهرماه سال گذشته جامعه پزشکان مشمول قانون  ثبت نام در پایانه فروشگاهی شدند و در صورت عدم استفاده از کارتخوان، همه تراکنش آن‌ها مشمول مالیات می‌شد. همچنین جریمه ثبت‌نام نکردن در سامانه مکانیزه فروش، موجب تعلق دو درصد درآمد و در صورت بکار نگرفتن پایانه مذکور از ابتدای مهر امسال، معادل ۱۰ درصد درآمد پزشکان مشمول جریمه می‌شد.

پس از رسیدن به پایان سال ۱۳۹۸، تنها ۵۰ درصد از پزشکان تمکین از قانون کردند و همچنان از آن‌جا که آمار جدیدی از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام نشده، ۵۰ درصد از پزشکان از نصب کارتخوان فراری هستند.

پیش از این، مهلت قانونی ثبت نام مشمولان ۱۵ گروه شغلی برای نصب سامانه فروشگاهی ۳۰ دی ماه سال ۱۳۹۸ بود که با پایان این زمان،  معاون سازمان امور مالیاتی از الزام مشمولان ۱۵ گروه شغلی در ابتدای سال جاری از استفاده از سامانه صندوق فروش (پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی) و صدور صورتحساب فروش (فاکتور) مطابق مقررات خبر داد.

بر این اساس، صاحبان مشاغل و حرف مشمول باید با مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور، نسبت به ثبت سریال استاندارد پایانه فروشگاهی یا پایانه‌های پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی خود (کارتخوان‌های بانکی) اقدام کنند که پزشکان هم مشمول این امر هستند.

تمدید مهلت الزام مشاغل به نصب کارتخوان 

اما با گسترش ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارهای خرد رئیس سازمان امور مالیاتی در جدیدترین اظهاراتش به ایسنا اعلام کرد که به دلیل شیوع این ویروس، اجرای تمام تکالیف مالیاتی را چند ماهی به تعویق انداخته‌ایم و الزام مشاغل هم به استفاده از کارتخوان که قرار بود فروردین ماه سال ۱۳۹۹ عملیاتی شود، به شهریور ماه سال جاری منتقل می‌شود.

ابلاغ دستورالعمل وصول مالیات از پزشکان

با این حساب الزام پزشکان به نصب کارتخوان هم به شهریور ماه منتقل می‌شود و یکی دیگر از اقدامات سال جاری در این زمینه از سوی سازمان امور مالیاتی مربوط به ابلاغ دستورالعمل اخذ مالیات علی‌الحساب پزشکان است که طبق آن کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نیروهای مسلح، نهادهای عمومی، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی باید معادل ۱۰ درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل پزشکی پزشکان که به موجب دریافت وجه صورت‌الحساب‌های ارسالی به بیمه‌ها، یا به صورت نقد از بیمار پرداخت می‌شود، به عنوان علی‌الحساب به مالیات کسر کنند و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورت حساب به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کند.

پزشکان معاف از دستورالعمل وصول مالیات 

براساس این ابلاغیه رئیس سازمان امور مالیاتی، شاغلین سایر حرف پزشکی از جمله دکترهای داروساز و علوم آزمایشگاهی، مشمول این حکم نخواهند بود.

بنابراین، تاکنون در سال جاری برای تمکین پزشکان از قانون دستورالعمل وصول مالیات به مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نیروهای مسلح، نهادهای عمومی، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی ابلاغ شده که می‌توان آن را گام موثری در جلوگیری و مقابله با فرار مالیاتی ۶۷۰۰ میلیاردی پزشکان که مرکز پژوهش‌های مجلس آن را اعلام کرده، محسوب کرد؛ البته، این امر مستلزم نظارت دقیق مسئولان سازمان مالیاتی است.

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + بیست =