برنامه‌ریزی برای تولید تجهیزات پزشکی و واکسن موثر بر کرونا در کشور

حمایت از تولید دستگاه سی تی اسکن، تولید واکسن ویروس کرونا، توسعه هوش مصنوعی در تشخیص بیماری و حمایت از تولید داروهای موثر از مهمترین برنامه‌های فناوری وزارت بهداشت است.

معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گزارش عملکرد درباره اپیدمی ویروس کرونا ۲۰۱۹ منتشر کرد. این عملکرد در بخش‌های توسعه فناوری، تشخیص بیماری، اپیدمیولوژی، کارآزمایی بالینی، اخلاق در پژوهش، منابع مالی پژوهش و پایش پژوهش‌ها و انتشار نتایج ارائه شده است.

استفاده از ظرفیت بالغ بر ۱۴۲۵ شرکت دانش بنیان

دفتر توسعه فناوری معاونت تحقیقات و فناوری جهت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به منظور ساخت انواع فرآورده‌های مورد نیاز در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری کووید ۱۹ و استفاده از ظرفیت بالغ بر ۱۴۲۵ شرکت دانش بنیان ثبت شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین ۸۰۰ هسته فناور حوزه سلامت مستقر در مراکز رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی و پارک‌های علم و فناوری و پژوهشگاه‌های وابسته به وزارت علوم تاکنون بیش از ۲۶ اقدام مهم را به انجام رسانده است.

از جمله این اقدامات می‌توان به تشکیل کمیته فناوری بیماری کووید ۱۹ جهت بررسی و تهیه لیست اقلام مورد نیاز در پیشگیری و درمان و تهیه لیست مورد نیاز در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری: کیت شناسایی، ماسک N۹۵ و سه لایه پرستاری، دستکش لاتکس طبی، محلول ضدعفونی کننده، تجهیزات ضدعفونی کننده فردی و محیطی، تجهیزات آزمایشگاهی، دارو و مواد اولیه دارویی، واکسن، سامانه‌های دیجیتال در آموزش، در تشخیص و ثبت بیماری، ونتیلاتور و اکسیژناتور اشاره کرد.

این دفتر با دانشگاه‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم جهت شناسایی هسته‌ها و شرکت‌های دانش بنیان تولید کننده هر یک از محصولات در مرحله تبدیل به تولید پایلوت و یا صنعتی مکاتبه کرد.

مذاکره و هماهنگی با صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت سرمایه گذاری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری برای حمایت از شرکت‌های منتخب و برتر از دیگر فعالیت‌های این حوزه است.

انتخاب ۹ شرکت تولید کننده کیت تشخیص ملکولی قطعی

در هفته اول فروردین ماه ۹۹ تعداد ۹ شرکت تولید کننده کیت تشخیص ملکولی قطعی از میان ۵۲ شرکت انتخاب و معرفی شدند. تولید این شرکت‌ها منجر به ورود نمونه ساخت داخل به بازار شد. همچنین در همین زمان نسبت به شناسایی و حمایت از ۲ شرکت دانش بنیان تولید کننده کیت‌های تشخیص سریع آنتی بادی ویروس کرونا به روش سرولوژی انجام شد.

در ابتدای فروردین ماه ۵ تولید کننده ماسک نانوفیلتر از میان ۳۲ شرکت آماده برای افزایش تولید در تهران و شهرستان‌ها انتخاب و معرفی شدند که منجر به ورود محصولات انبوه به بازار شد.

۷ تولید کننده ضدعفونی کننده نیز برای ایجاد و افزایش ظرفیت تولید انتخاب شدند. همچنین ۵ تولید کننده دستکش لاتکس طبی برای افزایش ظرفیت تولید معرفی شدند.

معرفی ۲ شرکت تولید کننده ونتیلاتور

معرفی ۲ شرکت تولید کننده ونتیلاتور در تهران و مشهد به معاونت سرمایه گذاری برای افزایش ظرفیت تولید و دریافت تسهیلات افزایش ظرفیت تولید و قرارداد خرید به هیأت امنای ارزی از دیگر اقدامات دفتر توسعه فناوری بوده است. هماهنگی با هیأت امنای ارزی برای پیش خرید محصولات ونتیلاتور از شرکت‌های داخلی تولید کننده و معرفی دستگاه قابل بازسازی خارج از خط نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.

دفتر توسعه فناوری معاونت تحقیقات و فناوری همچنین با سازمان غذا و دارو برای تسهیل در صدور مجوز تولید مواد ضدعفونی کننده در دانشگاه‌ها و واگذاری مجوز صدور به آزمایشگاه‌های آکریدیته مکاتبه کرد که در نهایت صدور مجوز تجهیزات کلاس A و ملزومات به دانشگاه‌ها واگذار شد.

همچنین از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای نوسازی ۱۵ دستگاه سی تی اسکن موجود در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی معرفی شده توسط هیأت امنای ارزی درخواست حمایت مالی شد.

تسهیل در حمل مواد اولیه دارویی مؤثر در درمان بیماری کووید ۱۹

درخواست از دبیرخانه مقابله به بیماری کرونا برای تسهیل در حمل مواد اولیه دارویی به خصوص کلروکین از داروهای مؤثر در درمان بیماری کووید ۱۹ توسط صنایع داروسازی داخل کشور ارائه شد.

تلاش برای ساخت مواد اولیه دارویی Remdesivir در درمان بیماری کووید ۱۹

مذاکره با شرکت مستقر در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برای ساخت مواد اولیه دارویی Remdesivir در درمان بیماری کووید ۱۹ و معرفی به اداره کل بین الملل برای همکاری مشترک با شرکت چینی سازنده از دیگر اقدامات این معاونت بوده است.

حمایت مالی و پیگیری صدور مجوز کارآزمایی بالینی واکسن آنفولانزای فصلی برای بومی سازی تکنولوژی ساخت واکسن در داخل کشور و رصد دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برای بررسی امکان تولید واکسن کووید ۱۹ که تاکنون ۳ مورد به کمیته تخصصی برای ارزیابی ارجاع شده است، از دیگر اقدامات مهم این کمیته در وزارت بهداشت است.

پیگیری برای اخذ منابع مالی از معاونت علمی برای ساخت ۱۰ دستگاه تولید ماسک سه لایه توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان در اصفهان و پیگیری برای تخصیص ۲ دستگاه ساخت ماسک سه لایه برای هسته فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد و تبریز نیز انجام شد.

تهیه چارچوب‌های همکاری مشترک تحقیقاتی بین ایران و چین

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان سازنده دستگاه نانوفایبر برای توسعه بازار و فروش محصولات در سطح آزمایشگاه‌های جامع علوم پزشکی، حمایت از انتقال دانش فنی تولید پودر ضدعفونی کننده محیط، تهیه چارچوب‌های همکاری مشترک تحقیقاتی بین ایران و چین، معرفی تولید کنندگان تجهیزات ضدعفونی کننه محیطی با کاربرد ازن، حمایت از شرکت‌های تولید کننده دستگاه‌های آنالیز مورد استفاده آزمایشگاه‌ها با تولید اتوآنالیزر و سل کانتر از دیگر فعالیت‌های توسعه فناوری وزارت بهداشت است.

همچنین معرفی شرکت دانش بنیان تولید کننده نور مرئی ضدعفونی کننده به جای لامپ یووی، شناسایی و حمایت از تولید محلول ضدعفونی کننده در پایه آب خانگی، پیگیری تخصیص خطوط اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیاردی به صندوق‌های پژوهش و فناوری، پیشنهاد خرید و واردات مواد اولیه داروهای تحت مطالعه برای کارآزمایی بالینی و حمایت از تولید دارو در داخل کشور مثل فاویپیراویر از جمله اقدامات این حوزه است.

دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برای رصد توانمندی ساخت و تولید گاز مصرفی در اسپری‌های تنفسی، Can و Valve صددرصد وارداتی مکاتبه کرده است. این دفتر همچنین از شرکت‌های دانش بنیان تولید کننده اکسیژن ساز بیمارستانی نیز حمایت کرده است.

حمایت از تولید دستگاه سی تی اسکن و تولید واکسن ویروس کرونا

برنامه آینده دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت حمایت از تولید دستگاه سی تی اسکن، تولید واکسن ویروس کرونا، توسعه هوش مصنوعی در تشخیص بیماری، تجهیزات مرتبط با امحاء زباله بیمارستانی و بهداشت محیط، حمایت از تولید داروهای تحت مطالعه و مؤثر پس از مشخص شدن نتایج آنها است.

منبع: خبرگزاری مهر

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

5/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − چهارده =