برخی از باکتریهای روده عوارض جانبی داروی سرطان را کاهش می‌دهند

یک اثبات جدید قانع کننده از مطالعه مفهومی محققان دانشگاه نورث وسترن نشان داده است که چگونه انواع خاصی از باکتریهای روده می‌توانند به کم کردن اثرات جانبی مخرب داروهای شیمی درمانی سمی بر سایر باکتریهای مفید کمک کنند.

این تحقیق چشم انداز پروبیوتیک های آینده را که برای افزایش سلامت روده در بیماران سرطانی طراحی شده‌اند، افزایش می‌دهد.

یکی از جالب ترین یافته های اخیر در تحقیقات میکروبیوم، درک روزافزون تأثیر داروهای خاص تحت تأثیر باکتریهای روده بوده است.

مطالعات نشان داده است که برخی از انواع باکتریهای روده می‌توانند اثرات مفید درمان سرطان را تقویت کنند، در حالی که انواع دیگر می‌توانند سمیت شیمی درمانی را به طرز چشمگیری افزایش دهند.

این تحقیق جدید با الهام از فرایندی به نام زیست پالایی انجام شده است که در آن میکروب ها برای پاکسازی آلاینده های محیطی استخدام می‌شوند.

اریکا هارتمن، نویسنده ارشد این مطالعه جدید، می گوید تحقیقات قبلی باکتری های خاصی را شناسایی کرده است که می‌توانند سموم داروهای سرطانی را تخریب کنند.

هارتمن می‌گوید: ما از خود می‌پرسیدیم كه آیا با تجزیه مواد مخدر، این باكتری‌ها می‌توانند از میكروب های اطراف خود محافظت كنند؟

مطالعه ما نشان می‌دهد که پاسخ بله است. اگر برخی از باکتریها بتوانند سموم را به اندازه کافی سریع تجزیه کنند، این یک اثر محافظتی برای جامعه میکروبی است.

در شرایط آزمایشگاهی، محققان میکروبیوم روده شبیه سازی شده ایجاد کردند که شامل چندین سویه باکتریایی شناخته شده برای تجزیه یک داروی شیمی درمانی به نام دوکسوروبیسین است، در کنار سایر سویه هایی که به اثرات سمی دارو حساس هستند.

محققان با قرار دادن این جامعه مسخره روده در معرض دوکسوروبیسین دریافتند که باکتری های محافظ به تخریب دارو کمک می‌کند و جمعیت باکتری های حساس به اثرات دارو را حفظ می‌کند.

این بدان معناست که می‌توان با اطمینان از وجود برخی از این سویه های محافظ باکتریایی قبل از درمان، برخی از عوارض جانبی سمی شیمی درمانی را بهبود بخشید. این می‌تواند به حفظ تنوع در میکروبیوم روده کمک کند، چیزی که هارتمن یادداشت می‌کند به ویژه در بیماران کودکان از اهمیت برخوردار است.

هارتمن می‌گوید: میكروب های موجود در روده به هضم غذا و سلامت شما كمك می‌كنند. از بین بردن این میکروب ها به ویژه برای کودکان مضر است، زیرا شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اختلال در میکروبیوم روده در اوایل زندگی می‌تواند منجر به شرایط سلامتی بالقوه بعد از زندگی شود.

محققان خاطرنشان می‌کنند که ما هنوز راهی برای تبدیل این کشفیات اولیه به درمان های بالینی نداریم. به عنوان مثال، یک سوال بی پاسخ مطرح شده توسط این مطالعه این است که آیا متابولیت های محافظتی که توسط این سویه های باکتریایی تولید می‌شوند، اثر عمومی داروی شیمی درمانی را کاهش می‌دهند؟

فرضیه های اولیه حاکی از آن است که دوکسوروبیسین تجویز داخل وریدی، اثرات ضد توموری خود را به سرعت قبل از تجمع در روده به سرعت اعمال می‌کند، بنابراین این نوع افزودنی پروبیوتیک نباید مانع شیمی درمانی شود. اما قبل از ظهور یک درمان بالینی، برای کشف این موارد کار بیشتری لازم است.

هارتمن می‌افزاید: چندین كاربرد نهایی وجود دارد كه برای كمك به بیماران سرطانی – به ویژه بیماران كودكان – بسیار مفید خواهد بود. اما ما هنوز از واقعیت بخشیدن فاصله داریم.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + ده =