برآورد نیروی انسانی مورد نیاز رشته تغذیه تا ۱۴۰۴

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره گزارشی با عنوان برآورد نیروی انسانی مورد نیاز رشته تغذیه تا ۱۴۰۴ که درباره ورود پزشکان به رژیم درمانی بیمارستان ها اظهارنظر کرده است، گفت: این گزارش یک پیش‌نویس است و باید نظرات مختلف در مورد این گزارش ارائه شود. بسیاری از موارد این گزارش ایراد دارد و نیازمند کار کارشناسی است. در حال پیگیری هستیم تا رسما نظرات مان را درباره این گزارش مطرح کنیم. باید توجه کرد که در بخش بهداشت، نیروی کارشناس تغذیه را لازم داریم. زیرا باید مشاوره و خدمت تغذیه به مردم ارائه دهد.

کارشناسان تغذیه، تخصص رژیم درمانی دارند و باید مشاوره رژیم درمانی داشته باشند. این پیش نویس هم مشکلاتی دارد که با آن موافق نیستیم و حتما باید کار کارشناسی روی آن انجام شود. به دنبال این هستیم که تا سال ۱۴۰۴ نیروهای کارشناس تغذیه در حوزه بهداشت به میزان کافی داشته باشیم.

وی افزود: ورود پزشکان به رژیم درمانی هم به کار کارشناسی بیشتر نیاز دارد. البته در همه دنیا پزشکانی هستند که تخصص تغذیه را می‌گذرانند و وارد کار رژیم درمانی می شوند، اما به این معنی نیست که فقط پزشکان می‌توانند رژیم درمانی انجام دهند. بالاخره در رشته کارشناسی، ارشد و PHD تغذیه، افرادی را داریم که کار اصلی شان رژیم درمانی است. بنابراین این گزارش یک پیش نویس است که از نظر ما هم مشکلات زیادی دارد و پیگیری می کنیم که جایگاه کارشناسان تغذیه، دیده و تقویت شود.

دکتر عبداللهی در پاسخ به سوالی درباره روزه داری با وجود کم تحرکی مردم که ناشی از شیوع کرونا بوده است، گفت: باید توجه کرد که یک دسته از افراد سالم هستند و دچار ویروس کرونا نشده‌اند که این افراد در این شرایط هم می‌توانند روزه بگیرند، اما به شرطی که اصول تغذیه‌ای لازم را در برنامه غذایی خود رعایت کنند. یعنی باید حتما وعده سحری را بخورند و آن را حذف نکنند. در وعده سحری و افطاری، نکات تغذیه ‌ای را شامل تعادل و تنوع رعایت کنند. همچنین از افطاری تا سحری، میوه و مایعات مصرف کنند. اگر اصول صحیح تغذیه رعایت شود، در شرایط کرونا هم مشکلی ایجاد نمی کند، بلکه خودش به تقویت سیستم ایمنی بدن هم کمک می کند. مهم این است که دچار افراط و تفریط نشویم و تغذیه درستی داشته باشیم.

منبع: وزارت بهداشت

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 3 =