این مولکول از چاقی جلوگیری می‌کند

انواع مختلفی از چربی در بدن وجود دارد که نقش های متفاوتی را ایفا می‌کند و با ارتقاء تولید آن دانشمندان امیدوارند که روش های جدیدی برای درمان بیماری‌هایی مانند چاقی و دیابت ایجاد کنند.

دانشمندان در چین مکانیسم جدیدی را شناسایی کرده‌اند که به وسیله آن سیستم ایمنی تولید چربی را در یکی از اشکال مطلوب آن افزایش می‌دهد.

با آزمایشاتی که انجام شده است نشان داده است که چگونه می‌توان از چربی برای جلوگیری از چاقی و دیابت در موش های حساس جلوگیری کرد.

چربی قهوه‌ای گونه ای است که بدن در پاسخ به دمای سرد فعال می‌کند و سپس برای گرم نگه داشتن ما سوزانده می‌شود.

از طرف دیگر، چربی سفید نوع سرسخت و نامطلوبی است که وقتی کالری اضافی را مصرف می‌کنیم و با فعالیت بدنی آنها را سوزانده نمی‌شود، تجمع می‌یابد.

دانشمندان به تازگی نوع دیگری به نام چربی بژ را کشف کرده‌اند که از نظر ژنتیکی از سفید و قهوه ای متمایز است اما مانند چربی قهوه ای دارای مقادیر بالایی میتوکندری است و در سوزاندن کالری به راحتی سهیم است.


بهترین تمرینات برای کاهش وزن کدام است؟


بر خلاف چربی قهوه‌ای، که با افزایش سن به تدریج از بین می‌رود، اما انسان ها توانایی تولید چربی بژ را در طول بزرگسالی در پاسخ به سرما و برخی هورمون ها حفظ می‌کنند، که این امر آن را به یک هدف محبوب در بین محققان ضد چاقی تبدیل کرده است.

بیشتر این موارد به راه هایی مربوط می‌شود که ممکن است بتوانیم چربی سفید نامطلوب را به چربی قهوه‌ای یا بژ سالم تبدیل کنیم، اما یکی از راه های امیدوار کننده مربوط به نحوه ارتباط سیستم ایمنی با سلول های چربی و تأثیر بر شکل آنها است.

یک مثال جالب از این در سال گذشته با مطالعه‌ای نشان داده شد که چگونه می‌توان نوعی سلول ایمنی موسوم به ائوزینوفیل را در موش های سالم کاشت تا فعالیت چربی بژ را تقویت کرده و از آنها در برابر چاقی محافظت کند.

تفاوت هایی بین این تحقیق و مطالعه جدید از دانشمندان دانشگاه سان یات سن چین وجود دارد که کار آنها تمرکز بر سایتوکاین ها است.

این مطالعه جدید نشان داد مولکول های سیگنال دهنده سیستم ایمنی بدن در تنظیم تولید چربی بژ نقش داشته است. دانشمندان به دنبال بررسی بیشتر در این زمینه بودند و راه هایی را برای دستکاری این مولکول به منظور افزایش چربی سوزی کشف کردند.

آخرین دور آزمایش دانشمندان بر روی نوعی سیتوکین به نام اینترلوکین 25 (IL-25) و نقش آن در موش ها متمرکز بود. این تیم تحقیقاتی نشان داد که چگونه افزایش سطح مولکول، که در انسان نیز یافت می‌شود، منجر به افزایش بیشتر تولید چربی بژ، تقلید از اثرات دمای سرد و تحریک هورمونی می‌شود.

تحقیقات بیشتر یک زنجیره سیگنال را در پشت این پدیده نشان داد، که با تعامل IL-25 با دو سایتوکاین دیگر برای تنظیم سلولهای ایمنی موسوم به ماکروفاژها آغاز شد، که به نوبه خود تولید یک انتقال دهنده عصبی را در بافت چربی بژ افزایش می‌‎دهد تا تولید آن را افزایش دهد.

در نهایت، نشان داد که IL-25 برای موش هایی که رژیم غذایی پرچربی دارند از آنها در برابر چاقی محافظت می‌کند و همچنین توانایی آنها در حفظ پاسخ به انسولین را بهبود می‌بخشد، چیزی که در افرادی که از چاقی مزمن رنج می‌برند، مانع ایجاد می‌شود.

ژان گان یانگ، سرپرست این مطالعه می‌گوید: نتایج ما نشان می‌دهد که اینترلوکین 25 نقش کلیدی در تولید چربی بژ دارد و به افزایش سیگنال دهی اینترلوکین 25 به عنوان یک درمان بالقوه برای چاقی اشاره داشت.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =