این داروی تجربی باعث کاهش سطح کلسترول به نصف می‌شود

دانشمندان نتایج امیدوار کننده‌ای را از آزمایش بالینی فاز 2 داروی کاهنده کلسترول به نام اویناکوماب گزارش می‌کنند. این مطالعه گزارش می‌دهد که در بیماران با کلسترول فوق العاده بالا، این دارو در مقایسه با دارونما قادر به کاهش سطح کلسترول تقریباً به نصف است.

در حالی که کلسترول یکی از اجزای اساسی سلول ها است، نوعی کلسترول به نام لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) اغلب به عنوان کلسترول “بد” شناخته می‌شود، به دلیل مشکلات سلامتی که می‌تواند باعث غلظت زیاد در جریان خون شود. این بیماری که هایپرکلسترولمی نامیده می‌شود، می‌تواند منجر به افزایش خطر حملات قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات قلبی عروقی شود.

بهترین درمان فعلی، درمان سه گانه استاتین های با شدت بالا، مهارکننده‌ای است که پروتئین کبدی به نام PCSK9 را هدف قرار می‌دهد و دارویی است که میزان کلسترول را از طریق روده کوچک جذب می‌کند. و با این حال، حتی این رژیم برای بسیاری از بیماران با شکل ارثی بیماری، که به عنوان هایپرکلسترولمی خانوادگی هتروزیگوت (HeFH) شناخته می‌شود، کافی نیست.

در حالی که داروهای موجود یک ژن گیرنده LDL را هدف قرار می‌دهند، اویناکوماب از مکانیزم متفاوتی برای کنترل سطح کلسترول استفاده می‌کند.

رابرت روزنسون، محقق اصلی آزمایش، می‌گوید: اویناکوماب یک آنتی بادی مونوکلونال کاملاً انسانی است که مانند پروتئین 3 آنژیوپویتین را مهار می‌کند و از طریق یک مسیر مستقل از گیرنده LDL باعث کاهش کلسترول LDL می‌شود. دارای مقادیر کم ANGPTL3 هستند که دارای سطح کلسترول LDL بسیار مادام العمر هستند و بندرت از بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک رنج می‌برند.

آزمایش بالینی فاز 2 evinacumab دوسوکور شد و با کنترل دارونما انجام شد و 272 بیمار مبتلا به هایپرکلسترولمی را درگیر کرد. دارو (و دارونما) یا به صورت زیر جلدی (دقیقاً زیر پوست) یا به صورت داخل وریدی (در جریان خون)، در دوزها و فواصل مختلف تجویز می‌شود.

بعد از 16 هفته، شرکت کنندگانی که دوزهای زیرپوستی هفتگی 450 میلی گرم اویناکوماب دریافت می‌کردند، دارای سطح کلسترول LDL بودند که 56 درصد کمتر از گروه دارونما بود. گروهی که 300 میلی گرم در هفته دریافت می‌کردند، 52.9 درصد کاهش داشتند، در حالی که کسانی که 300 میلی گرم در هر دو هفته دریافت می‌کردند، 38.5 درصد کاهش داشتند.

گروه های داخل وریدی نیز بسیار منطقی بودند. گروهی که 15 میلی گرم اویناکوماب در هر کیلوگرم (2.2 پوند) وزن بدن دریافت کرده بودند، دارای سطح کلسترول 50.5 درصد درصد کمتر از گروه دارونما بودند، در حالی که گروهی که 5 میلی گرم در هر کیلوگرم دریافت کردند، افت 24.2 درصدی داشتند.

روزنسون می‌گوید: مطالعه ما نشان می‌دهد که یک رژیم اویناکوماب زیر جلدی یا وریدی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کلسترول LDL داشته باشد. اگر برای استفاده در این شرایط تایید شود، اویناکوماب به طور بالقوه می‌تواند متخصصان قلب و عروق را با یک درمان جدید افزودنی بزرگ مسلح کند تا بیماران مبتلا به HeFH را به هدف کاهش کلسترول نزدیک کند.

این تیم اعلام کرده است که به نظر می‌رسد اکین بیماران به خوبی اویناکوماب را تحمل می‌کنند. یک نفر در تنفس مشکل داشت و دیگری واکنش آنافیلاکتیک خفیف داشت که با قطع مصرف دارو بهبود یافت. در طول دادرسی دو مرگ وجود داشت، اما آنها با شرایط از قبل مرتبط بودند.

اویناکوماب در حال حاضر توسط FDA در ایالات متحده و نهادهای مشابه در اتحادیه اروپا در حال بررسی است.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهی در “این داروی تجربی باعث کاهش سطح کلسترول به نصف می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =