این حسگر برای نظارت بر درمان به استخوان می‌چسبد

محققان دانشگاه آریزونا یک حسگر بی سیم فوق نازک ساخته‌اند که به طور دائم به استخوان‌ها می‌چسبد و داده‌ها را به بیرون ارسال می‌کند.

این پیشرفت می‌تواند به پزشکان اجازه دهد تا سلامت استخوان‌های بیمار را در طول زمان، یا میزان بهبودی آنها پس از آسیب دیدگی، بررسی کنند.

دستگاه جدید، که گروه آن‌ها را قطعات الکترونیکی سطح استخوانی می‌نامند، حاوی مجموعه‌ای از حسگر های بی سیم است که در بسته‌ای انعطاف‌پذیر به اندازه یک پنی و به ضخامت یک تکه کاغذ بسته‌بندی شده‌اند.

آنها می‌توانند اطلاعات مربوط به استخوان‌ها را به صورت بی سیم به تلفن هوشمند یا دستگاه دیگری منتقل کنند.

برای کار کردن نیازی به باتری ندارند، در عوض، برق را می‌توان با استفاده از ارتباطات میدان نزدیک (NFC) از خارج به داخل منتقل کرد.

برای اینکه آن در درازمدت به استخوان بچسبد، تیم چسبی ایجاد را کرد که حاوی ذرات سرامیکی فسفات کلسیم است. و به استخوان اجازه می‌دهد تا در واقع روی آن رشد کند.


عملکرد موفقیت آمیز یک حسگر زیستی در تشخیص کووید-۱۹


این دستگاه به‌جای اینکه وقتی لایه‌های بیرونی به موقع از بین می‌رود، شل شود و به‌طور دائم به استخوان می‌چسبد.

قطعات الکترونیکی سطح استخوانی به اندازه‌ای نازک طراحی شده‌اند که ماهیچه‌هایی را که در بالای آن حرکت می‌کنند، تحریک نکنند.

در نهایت امید می‌رود حسگر هایی از این دست در افراد مبتلا به بیماری هایی مانند پوکی استخوان کاشته شود تا نظارت طولانی مدت بر سلامت استخوان آنها انجام شود.

این حسگر می‌تواند پس از یک شکستگی کمک کند و به پزشکان اجازه می‌دهد که نحوه بهبود استخوان را تماشا کنند.

نتایج آزمایشات حیوانی

فیلیپ گوتروف، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه می‌گوید: توانایی نظارت بر سلامت سیستم اسکلتی عضلانی بسیار مهم است. با این حسگر، شما اساساً یک کامپیوتر روی استخوان دارید.

این پلتفرم فناوری به ما امکان می‌دهد ابزارهای تحقیقی برای دانشمندان ایجاد کنیم تا نحوه عملکرد سیستم اسکلتی عضلانی را کشف و از اطلاعات جمع آوری شده برای بهبود و درمان استفاده کنند.

این تیم این دستگاه را روی حیوانات آزمایش کرده است و نشان می‌دهد که می‌توان آن‌ها را در مدل‌های حیوانی کوچک و بزرگ کاشت و داده ها را بلادرنگ می‌توان با گوشی هوشمند خواند.

هنوز روزهای بسیار اولیه برای تحقیق است، و اینکه چقدر ممکن است عملی باشد، هنوز کاملا مشخص است. اما با این وجود کار جذابی است.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =