امکان سرطان‌زا بودن داروی رانیتیدین

سازمان غذا و داروی ایالات متحده امروز اعلام كرد كه از تولیدكنندگان خواسته است تمام داروهای تجویز شده و بدون نسخه (OTC) داروی رانیتیدین را فوراً از بازار خارج كنند. این آخرین مرحله در بررسی مداوم یک آلاینده معروف به (NDMA) در داروهای رانیتیدین (ranitidine) که معمولاً با نام تجاری Zantac شناخته می شود است.

این آژانس همچنین تعیین کرده است که ناخالصی برخی از محصولات رانیتیدین با گذشت زمان افزایش می یابد و چون در دمای بالاتر از دمای اتاق نگهداری می شود ، ممکن است در معرض مصرف کننده در معرض سطوح غیرقابل قبول این ناخالصی باشد.

در این بیانیه آمده است:

“FDA متعهد است تا اطمینان حاصل كند كه داروهای آمریكایی ایمن و مؤثر هستند. ما تمام تلاش خود را می کنیم تا خطرات بالقوه سلامتی را مورد بررسی قرار دهیم و توصیه های خود را بر اساس بهترین دانش در دسترس برای عموم ارائه دهیم.

ما در بسیاری از نمونه هایی که آزمایش کرده ایم ، سطح غیرقابل قبول NDMA را مشاهده نکردیم. با این حال ، از آنجا که نمی دانیم این محصول چگونه یا مدت زمان ذخیره شده است ، تصمیم گرفتیم که این ماده در دسترس مصرف کنندگان و بیماران نباشد ، مگر اینکه از کیفیت آن اطمینان حاصل شود.

” مرکز ارزیابی و تحقیقات دارو ” تلاش‌های ما را ادامه می دهد تا اطمینان حاصل شود که ناخالصی های داروهای دیگر از حد قابل قبول تجاوز نمی کنند تا بیماران بدون نگرانی بتوانند به مصرف دارو ادامه دهند.”

NDMA یک ماده سرطان زای انسانی است (ماده ای که می تواند باعث سرطان شود). در تابستان سال 2019 ، FDA از طریق آزمایشگاه های مستقل که NDMA را در رانیتیدین پیدا کردند ، آگاه شد. مقادیر کم NDMA معمولاً در رژیم غذایی مصرف می شود ، به عنوان مثال NDMA در غذاها و آب وجود دارد. انتظار نمی رود این سطوح پایین منجر به افزایش خطر سرطان شود.

با این حال ، قرار گرفتن در معرض خطر ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در انسان افزایش دهد. FDA تست‌های آزمایشگاهی کاملی را انجام داد و NDMA رادر سطوح پایین رانیتیدین یافت. در آن زمان ، آژانس شواهد علمی کافی برای اینكه آیا افراد باید مصرف داروی رانیتیدین را ادامه دهند یا متوقف شود ، ادامه نداد ، و تحقیقات را ادامه داد و در سپتامبر سال 2019 در مورد خطرات احتمالی به مردم هشدار داد و در مورد روش های جایگزین فرآورده های معدنی و بهداشتی و درمانی را نیز مورد توجه قرار داد.

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

5/5 - (10 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «امکان سرطان‌زا بودن داروی رانیتیدین;

  1. داروی رانیتیدین رو به راحتی داروخانه ها در اختیار مردم میگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − شانزده =