ارتباط کمبود ویتامین دی با خطر سرطان روده بزرگ

یک مطالعه جدید از دانشگاه کالیفرنیا سان دیگو کشورهایی را کشف کرده است که در آنها افراد میزان کمتری از نور UVB را تجربه می‌کنند و اغلب میزان بالاتر سرطان روده بزرگ را گزارش می‌کنند.

برای چندین سال، محققان ارتباط زیادی بین سطح پایین ویتامین D و سرطان روده بزرگ کشف کرده‌اند. با این حال، برخی مطالعات این پیوند را زیر سال برده و شواهد کمی در مورد ارتباط بین سرطان و ویتامین D یافتند.

این مطالعه جدید با نگاهی به سطح جهانی قرار گرفتن در معرض نور UVB در 186 کشور، رویکردی کمی متفاوت در پیش گرفت.

محققان چندین عامل مخدوش کننده مانند رنگدانه سازی پوست و استعمال دخانیات را در نظر گرفتند و در عین حال سن را نیز تنظیم کردند.

این مطالعه یک ارتباط معکوس وابسته به سن متمایز بین سرطان روده‌بزرگ و قرار گرفتن در معرض UVB را تشخیص داد. بالای 45 سالگی این انجمن از نظر آماری معنادار بود.

رافائل کوومو، یکی از نویسندگان در مطالعه جدید، توضیح می‌دهد: تفاوت در نور UVB مقدار زیادی از تغییر را در میزان سرطان روده بزرگ به ویژه برای افراد بالای 45 سال مشاهده کرد.

اگرچه این هنوز شواهد اولیه است، اما ممکن است این باشد که به ویژه افراد مسن با اصلاح کمبودهای ویتامین D ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده‌بزرگ را کاهش دهند.

مطالعه 2013 نشان داد که رابطه مشابهی بین قرار گرفتن در معرض UVB و سرطان روده‌بزرگ وجود دارد و نتایج این مطالعه جدید با یافته های قبلی مطابقت دارد.

افزودن ارزیابی وابسته به سن در تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D نقش بیشتری در بروز سرطان روده بزرگ در درجه اول در افراد مسن دارد.

محققان فرض می‌کنند این می‌تواند به دلیل کمبود مزمن ویتامین D در افزایش خطر سرطان روده بزرگ باشد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =