آیا میکرو آر ان ای می‌تواند باعث رشد مجدد مو شود؟

تحقیقات جدید در حیوانات، یک میکرو RNA را شناسایی کرده است که به نظر می‌رسد به رشد مجدد مو کمک می‌کند.

در این مطالعه، که در مجله Science Advances منتشر شد، زمینه را برای درمان رشد مجدد مو ایجاد می‌کند که از گزینه‌های فعلی مؤثرتر هستند.

ریزش مو معمولاً با پیر شدن همراه است. با این حال، می‌تواند به دلیل تغییرات هورمونی و همچنین عوامل محیطی و ژنتیکی نیز باشد.

درمان‌های اصلی ریزش مو، ماینوکسیدیل و فیناستراید است. در حالی که سازمان غذا و دارو (FDA) هر دو روش درمانی را تصویب کرده است، اما هیچ یک از این موارد بطور ویژه مؤثر نیستند و هر دو به تکرار مجدد نیاز دارند.

همانطور که نویسندگان مطالعه حاضر متذکر شده‌اند، هر دو برای درمان ریزش مو موثر هستند و برای موهای سر و صورت طراحی نشده‌اند.

به عنوان یک نتیجه، دانشمندان در حال کشف راه‌های جایگزین برای تحریک رشد مجدد مو هستند. این تحقیقات به ترغیب فولیکول‌های مو (قسمت هایی از پوست که مو رشد می‌کنند) تمرکز دارد تا این فولیکول‌ها از حالت استراحت به حالت فعال منتقل شوند.

روش کار در این مدل کاشت این است که به جای پیوند فولیکول‌های مو، که می‌تواند پرهزینه باشد، دانشمندان سلول‌های فولیکول مو را در آزمایشگاه تحریک کرده و سپس این سلول‌ها را مستقیماً در ناحیه پوست سر که طاسی دارد، قرار می‌دهند.

با این حال، تحقیقات نشان داده است که برای رسیدن به تحریک رشد، سلول‌های فولیکول مو نیاز به کشت در شرایط مناسب است و این شرایط شامل یک محیط سه بعدی خواهد بود. سلول‌های فولیکول مو برای انتقال از حالت غیرفعال به حالت فعال، باید با سلول‌های دیگر ارتباط برقرار کنند، که این کار در یک محیط سه بعدی به بهترین وجه انجام می‌گردد.

سلول‌های سه بعدی کشت شده

همانطور که در تحقیقات قبلی، محققان دریافتند که سلول‌های فولیکول کشت داده شده سه بعدی بر روی مناطق طاسی از سلول‌های فولیکول کشت شده 2 بعدی یا مینوکسیدیل مؤثرتر هستند. پس از 15 روز، موش‌هایی که تحت درمان با سلول‌های فولیکول سه بعدی قرار گرفتند، 90٪ موهای خود را بازیابی کردند.

دکتر کی چنگ، ​​استاد گروه علوم پزشکی بیولوژیک مولکولی در دانشکده دامپزشکی در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی ، خاطرنشان می‌کند: سلولهای سه بعدی در چارچوب کراتین بهترین عملکرد را داشتند.

سلول‌های پاپیله پوستی (DP) در تنظیم فعالیت فولیکول مو کمک می‌کنند. میکرو RNA ها هم مولکول‌هایی هستند که به تنظیم نحوه ارسال ارتباطات ژن کمک می‌کنند. آنها در کیسه های کوچک یافت می‌شوند که به عنوان اگزوزوم شناخته شده‌اند.

محققان به بررسی اگزوزوم های هر دو فولیکول سلول کشت شده 2 بعدی و 3 بعدی پرداختند. آنها متوجه شدند كه در فولیكولهای سلولی كشت شده سه بعدی ، microRNA miR-218-5p ارتباط ژن را كه نشانگر رشد مجدد مو است، تشویق می‌كند.

آنها این مسئله را تأیید كردند كه افزایش میكروآنتیكول باعث افزایش فعالیت فولیكول مو می شود و مهار آن نیز باعث می‌شود كه فولیكول مو از كار بیافتد.

منبع: medicalnewstoday

5/5 - (20 امتیاز)

دیدگاهی در “آیا میکرو آر ان ای می‌تواند باعث رشد مجدد مو شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 10 =