سومین آزمایشگاه تشخیص کرونا در زنجان راه اندازی شد

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: سومین آزمایشگاه تشخیص کرونا زنجان طی روزهای آتی وارد چرخه درمان خواهد شد.

علیرضا شغلی شامگاه روز گذشته (۲۸ فروردین) در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: عمر ویروس کرونا حدود ۳ الی ۴ ماه است و از زمان آغاز شیوع آن در ووهان چین تاکنون زمان زیادی سپری نشده است.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا ناشناخته بوده و رفتارهای آن مشخص نیست، افزود: همکاران در حال انجام مطالعات و تحقیقاتی در رابطه با این ویروس در دانشگاه علوم پزشکی استان هستند که طرح‌های فناورانه نیز در این دانشگاه تصویب شده است.

این مسئول با بیان اینکه در سایر دانشگاه‌ها و مراکر تحقیقاتی استان، کشور و دنیا نیز در رابطه با ویروس کرونا کارهای تحقیقاتی بسیاری در حال انجام است، تصریح کرد: اکنون وضعیت استان زنجان از لحاظ افراد بستری در بیمارستان‌ها نسبتا خوب است ولی از لحاظ سرپایی، این ویروس همچنان در سطح استان در حال گردش است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان، با اشاره به اینکه رفتار ویروس کرونا وابسته به رفتار مردم و تصمیم‌هایی است که برای مدیریت بیماری گرفته می‌شود، ادامه داد: هنوز نمی‌دانیم که فصل گرما تاثیری بر ویروس کرونا خواهد داشت یا خیر؟ آیا با موج‌های دیگری از این بیماری برخورد خواهیم کرد یا خیر؟

شغلی با بیان اینکه به نظر می‌رسد ما همچنان با ویروس کرونا درگیر خواهیم بود، بنابراین مردم باید شرایط موجود را جدی گرفته و به توصیه‌های ارائه شده نیز توجه کنند، اظهار کرد: امید است با سیر فعلی که ویروس کرونا دارد، بتوانیم با طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، آن‌را کنترل کرده و پیش برویم. 

وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا وزن نسبتا سنگینی دارد و معمولا این ویروس سقوط کرده و در هوا نمی‌ماند، افزود: منتهی گفتارهایی نیز وجود دارد که ویروس کرونا به شکل هوابرد نیز هست.

ابن مسئول با بیان اینکه اقدامات پیشگرانه، محدودیت‌های اجتماعی و طرحها و اقدامات موجود همه بر روند بیماری در آینده تاثیر خواهد گذاشت، تصریح کرد: طرح خوداظهاری یا غربالگری بیماری کرونا، بسیار خوب در استان زنجان اجرا شد به طوری که شاهد کاهش موارد بستری شده در بیمارستان‌های سطح استان هستیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه شروع طرح غربالگری در جامعه و انجام آزمایش‌هایی که به صورت سرپایی انجام می‌شود به شناسایی افراد دارای کم‌علامت و یا علائم بسیار خفیف شده است، ادامه داد: این افراد پس از شناسایی وارد شرایط ایزوله می‌شوند تا از آلوده کردن افراد دیگر و نزدیکان‌شان جلوگیری شود؛ بر این اساس می‌توانیم بیماری کرونا را در سطح استان کنترل کنیم.

شغلی با اشاره به اینکه اگر افراد توصیه‌های بهداشتی را رعایت نکنند و شاهد حضور غیرضروری مردم و روابط اجتماعی آنان باشیم، با افزایش موارد بیماری نیز روبه‌رو خواهیم شد، اظهار کرد: اگر بیماری‌هایی که در فصل سرما با آنان مواجه هستیم مانند سرماخوردگی، آنفولوانزا، بیماری‌های حاد تنفسی و غیره در کنار بیماری کرونا باشند، شرایط سخت‌تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، ثبت و مستندسازی اتفاقاتی است که در قالب کووید – ۱۹ و اقداماتی که انجام می‌شود، است، افزود: دانشگاه علوم پزشکی استان دارای یک کمیته مستندسازی است که در سطح عالی تشکیل شده و کار آن گردآوردی هرگونه سند و اطلاعاتی است که در تاریخ ثبت شود و برای آیندگاه درس و راهنمایی برای مدافعان سلامت باشد.

این مسئول با بیان اینکه دو آزمایشگاه تشخیص بیماری کرونا در زنجان فعال است، خاطرنشان کرد: آزمایشگاه سوم طی چند روز آینده به چرخه درمان و تشخیص بیماری وارد می‌شود؛ قابل ذکر است آزمایشگاه‌های استان زنجان قادر هستنند روزانه ۲۵۰ آزمایش تشخیص کرونا را انجام دهند.

منبع: ایسنا

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهی در “سومین آزمایشگاه تشخیص کرونا در زنجان راه اندازی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + هشت =