سالمندان را به آغوش نکشید!

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تاکید بر اینکه از دست دادن، رو بوسی کردن و در آغوش گرفتن افراد مسن پرهیز کنید، گفت: سالمندان از حضور در مکان‌های شلوغ و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی پرهیز کنند.

آرزو فلاحی اظهار کرد: سالمندان جزء گروه‌های پرخطر در شرایط شیوع و همه‌گیری کرونا هستند.

وی با اشاره به لزوم خودمراقبتی ویژه سالمندان، عنوان کرد: در ایام پاندمی کرونا، این گروه سنی چون  اغلب بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی دارند، ریسک عوارض و خطر مرگ و میر در آنها بالاتر و شدیدتر است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: دیگر گروه‌های سنی در صورتی که علایم سرماخوردگی مانند تب، سرفه، گلودرد و یا تنگی نفس را دارند، حتی المقدور از دید و بازدید با افراد مسن خودداری کنند.

فلاحی ادامه داد: فرد سالمند بایستی از ظروف غذا و حوله شخصی خود استفاده کند و از برگزاری دورهمی‌ها تا عادی شدن شرایط، خودداری نماید.

وی با تاکید بر اینکه از دست دادن، رو بوسی کردن و در آغوش گرفتن افراد مسن پرهیز کنید، افزود: افراد سالمند از حضور در مکان‌های شلوغ و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی پرهیز کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه خطاب به سالمندان عنوان کرد: از کشیدن سیگار و قلیان در این شرایط اجتناب کنید.

فلاحی به الگوی غذایی افراد سالمند در شرایط کرونا گریزی زد و گفت: رعایت تعادل، تنوع و حصول اطمینان از دریافت کافی ریز مغذی‌ها و پروتئین در برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها از جمله ویروس کرونا دارد.

وی با بیان اینکه به دلیل کاهش جذب کلسیم، مصرف ویتامین دی (D) در افراد سالمند، توصیه می شود، اضافه کرد:  حداقل ۲ لیوان شیر و یا معادل آن لبنیات (یک لیوان شیر معادل دو قوطی کبریت پنیر و یا یک لیوان ماست) روزانه مصرف شود همچنین برای مصرف مکمل کلسیم و ویتامین با پزشک خود مشورت کنید.

این مقام مسئول به خودمراقبتی افراد سالمند در هنگام ابتلا به کووید 19 اشاره کرد و گفت: سالمندان و افرادی که دچار بیماری مزمن مانند دیابت، فشار خون بالا هستند،  از فرد بیمار مبتلا به کرونا دوری کنند.

وی با تاکید بر جداسازی  اتاق فرد بیمار مبتلا به کرونا از سایر اعضای خانواده در خانه، تصریح کرد: از عیادت بیمار بپرهیزید،  با باز گذاشتن پنجره ها اجازه دهید هوای تازه در جریان باشد و شستشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون را فراموش نکنید.

وی خطاب به بستگان سالمندان یادآور شد: در صورت تشدید علائم بروز تب شدید و تنگی نفس، سریع سالمند را برای معاینه به پزشک همراهی کنید یا در مواقع اورژانس از 115 کمک بگیرید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با ذکر اینکه بحران کرونا ضرورت توجه به سالمندان را دوچندان می‌کند، گفت: سالمندان جزء گروه‌های پرخطر در شرایط شیوع و همه‌گیری کرونا هستند.

منبع: ایسنا

5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 5 =