تاثیر رژیم‌های کم کالری بر اثربخشی شیمی درمانی

پژوهشگران “دانشگاه لیدن” هلند در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند پیروی از رژیم‌های کم کالری ممکن است اثربخشی روش شیمی درمانی سرطان را بهبود بخشد.

به نقل از گیزمگ، نتایج یکی از اولین آزمایشات کنترل‌شده برای بررسی رژیم کم کالری به عنوان یک راه کمکی برای بهبود اثر بخشی شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان نشان می‌دهد روزه گرفتن یا پیروی از رژیم‌های کم کالری  می‌تواند نتیجه شیمی درمانی سرطان را بهبود بخشد و به طور بالقوه آسیب‌های سلولی مرتبط با شیمی درمانی را کاهش دهد.

کارآزمایی تصادفی کنترل‌شده (RCT) نوعی آزمایش علمی است که در کارآزمایی‌های بالینی بهترین نوع آزمایش به شمار می‌رود. در آزمایش تصادفی کنترل‌شده، مشارکت کنندگان در آزمایش به صورت تصادفی به حداقل دو گروه تقسیم می‌شوند: گروه اول که تحت درمان مورد آزمایش قرار می‌گیرند و گروه دوم، گروه کنترل، که برای مقایسه به کار می‌روند.

این ایده که روزه به طور بالقوه می‌تواند اثر شیمی درمانی را بهبود بخشد جدید نیست. تحقیقات مشاهده‌ای و مطالعات وسیعی روی حیوانات نشان داده‌اند که روزه گرفتن یا پیروی از رژیم‌های غذایی کم کالری هر دو می‌توانند در محافظت از سلول‌های سالم در مقابل عوامل استرس زا مانند شیمی درمانی موثر باشند. با این حال تاکنون این روش در زمینه یک کارآزمایی تصادفی کنترل‌شده کاملاً آزمایش نشده بود.

اولین آزمایش در سال ۲۰۱۴ انجام شد و در سال ۲۰۱۴ محققان “آزمایش بالینی ترمیم دیابت”(DIRECT ) آزمایشی را در همین باره انجام دادند و طی آن ۱۳۱ نفر را که تحت شیمی درمانی برای سرطان پستان غیر متاستاتیک قرار گرفته بودند مورد آزمایش قرار دادند.

نیمی از افراد به طور تصادفی از رژیم غذایی شبیه روزه(FMD) متشکل از برنامه غذایی گیاه‌خواری که در آن می‌بایست ۲۰۰ کالری در روز مصرف می‌کردند، پیروی کردند.

این گروه سه روز قبل و یک روز بعد از هر چرخه شیمی درمانی این رژیم را دنبال کردند در حالی که گروه کنترل شده الگوهای غذایی طبیعی خود را ادامه می‌دادند. یافته‌های امیدوارکننده حاکی از آن بود که نتایج شیمی درمانی افراد گروه اول که از رژیم غذایی شبیه روزه پیروی می‌کردند در مقایسه با گروه دوم بهتر و مثبت تر بود و تومورهای بیشتری از بدن آنها کاسته شده بود.

پاسخ سمیت عمومی به شیمی درمانی بین دو گروه مشابه بود، اما آزمایشات آسیب شناسی نشان داد که افراد گروه اول که از رژیم غذایی شبیه روزه پیروی می‌کردند آسیب دی.ان.ای در گلبول‌های سفید آنها به میزان قابل توجهی کمتر بود که این موضوع نشان می‌داد این رژیم غذایی تا حدودی در برابر آسیب سلولی ناشی از شیمی درمان محافظت می‌کند.

“جودیت کروپ”(Judith Kroep) سرطان شناس دانشگاه لیدن گفت: اگرچه این مطالعه یک گام مهم در مدیریت رژیم غذایی سرطان است و اثربخشی بالقوه در از بین رفتن سلول‌های سرطانی را نشان می‌دهد اما تحقیقات بیشتری باید برای نشان دادن تاثیر رژیم غذایی شبیه روزه در نتیجه درمان سرطان می‌بایست انجام شود.

در حال حاضر یک کارآزمایی کنترل‌شده مشابه این مطالعه توسط محققان” دانشگاه کالیفرنیای جنوبی” در حال انجام است که امیدواریم نتایج آن در سال آینده منتشر شود.

منبع: Nature Communications

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی

4.9/5 - (19 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =