ایمنی طولانی در برابر کرونا پس از عفونت خفیف

محققان به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد مبتلایان به عفونت خفیف یا بدون علامت کرونا تا چهار ماه پس از ابتلا به این عفونت از ایمنی محافظتی علیه کووید-۱۹ برخوردارند.

به گزارش پایگاه اینترنتی هندوستان تایمز، محققان دانشگاه «کویین مری» در لندن، کالج ایمپریال لندن و کالج دانشگاهی لندن در این مطالعه واکنش‌های آنتی بادی و سلول تی را در ۱۳۶ پرسنل مراقبت‌های بهداشتی در انگلیس که در ماه مارس به عفونت خفیف یا بدون علامت کووید-۱۹ مبتلا شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.  

نتیجه این مطالعه نشان داد؛  ۸۹ درصد از پرسنل مراقبت های بهداشتی، ۱۶ تا ۱۸ هفته پس از عفونت، آنتی بادی های خنثی کننده در بدن خود داشتند.  

محققان همچنین متوجه شدند بیشتر این افراد سلول های تی دارند که قادر به شناسایی چندین قسمت مختلف ویروس است. بااین حال، آنها متذکر شدند این دو واکنش همیشه با هم هماهنگ نیستند؛ بطوری که برخی افراد از ایمنی سلول تی برخوردارند، اما آنتی بادی ندارند و بالعکس.

محققان خاطر نشان کردند: مطالعه آنها روی عفونت SARS-CoV-۲ در پرسنل مراقبت های بهداشتی بیمارستان های لندن نشان می دهد؛  حدود ۹۰ درصد این افراد چهار ماه پس از عفونت، از آنتی بادی هایی برخوردار بودند که این ویروس را مسدود می کند.  

آنها افزودند: موضوع دلگرم کننده‌تر این است که این مطالعه نشان داد،  در ۶۶ درصد از پرسنل مراقبت های بهداشتی،  سطح این آنتی بادی های محافظ بالا بود و این واکنش قوی آنتی بادی توسط سلول های تی تکمیل می شد.

محققان با «خبر خوب»  توصیف کردن یافته های این مطالعه، توضیح دادند: اگر کسی به ویروس کرونا آلوده شده باشد، احتمال زیادی وجود دارد که بدن آنها آنتی بادی و سلول‌های تی تولید کند که در صورت مواجهه مجدد با ویروس از آلوده شدن آنها پیشگیری می کند.

بیشتر بحث ها درباره ایمنی محافظتی بر نقش های مختلف سلول های B متمرکز شده است که باعث ایجاد آنتی بادی ها و سلول های تی، گلبولهای سفید خون می شود و از انسان در برابر ویروس ها محافظت می کند.

مطالعه اخیر نشان داد که واکنش های محافظ آنتی بادی معمولا توسط یک واکنش سلول تی تکمیل می شود؛ بطوری که نیمی از این پرسنل مراقبت های بهداشتی دارای واکنش های مختلف آنتی بادی و سلول تی بودند.

این تحقیق همچنین نشان داد؛  واکنش سلول های تی در افرادی که علائم مشخص کووید-۱۹ داشتند، بالاتر بود؛ درحالی که در افرادی که عفونت بدون علامت داشتند ایمنی سلول تی ضعیف تر بود،  اما میزان واکنش آنتی بادی خنثی کننده در آنها برابر بود.

نتایج این مطالعه جدید همچنین تاییدی بر تلاش ها برای واکسیناسیون است و نشان می دهد حتی به دنبال ایجاد یک عفونت خفیف، بدن افراد نسبت به بسیاری از قسمت های مختلف ویروس کرونا که به «اپی توپ ها» معروف هستند، دارای آنتی بادی و واکنش سلول تی می شوند.

محققان خاطرنشان کردند: در حالی که انواع جدیدی از ویروس کرونا در حال ظهور است، اما تغییرات ویروس لزوماً در این اپی توپ ها رخ نمی دهد، بنابراین امید می رود که سیستم ایمنی بدون مزاحمت به شناسایی این ویروس ادامه دهد.

به گفته محققان، این مطالعه در خصوص موارد بدون علامت و خفیف کرونا بینش مثبتی در مورد دوام ایمنی به SARS-CoV-۲ پس از چهار ماه عفونت ارائه می دهد.

محققان یافته های این مطالعه را مهم تلقی کردند و ابزار داشتند که کرونای خفیف یا حتی بدون علائم بسیار شایع و نماینده بیشتر عفونت های کووید-۱۹ در جامعه است.

این مطالعه در مجله Science Immunology منتشر شده است.

5/5 - (26 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 5 =