انواع آزمایش خون

از آزمایش تعیین سطوح کلسترول گرفته تا  آزمایش شمارش خون، همگی انواع آزمایش خون محسوب می‌شوند.

در برخی موارد، نتایج آزمایش پس از چند دقیقه قابل دسترسی هستند. در برخی مواردنیز دسترسی به نتایج آزمایش خون، روزها یا هفته ها طول می کشد.

زمانی که در مورد آزمایش خون صحبت می شود، عموم مردم تصوری واحد از این تست داشته و گمان می کنند در تمامی آزمایشات خون فاکتورهای یکسانی مورد بررسی قرار می گیرد.

اما اگر به صورت تخصصی به انواع آزمایش خون نگاه کنید، متوجه خواهید شد که نمونه خون شما رازهای زیادی از سلامتی بدن شما را فاش خواهد کرد، در نتیجه اگر قرار باشد در هر بار آزمایش، تمامی عوامل مورد بررسی قرار گیرد، از نظر هزینه و زمان اصلا به صرفه نیست.

برخی از متداول‌ترین انواع آزمایش خون که پزشک درخواست انجام آن ها را صادر می کند، عبارتند از :

۱- CBC یا شمارش کامل خون

این آزمایش که به آن CBC گفته می شود ، متداول ترین آزمایش خون است که انجام می‌شود. انواع و تعداد سلول‌های خون از جمله گلبول‌های قرمز و سفید خون و پلاکت‌ها را اندازه گیری می کند.

این آزمایش برای تعیین وضعیت سلامت عمومی ، غربالگری اختلالات و ارزیابی وضعیت تغذیه‌ای استفاده می‌شود. این آزمایش می‌تواند به ارزیابی علائمی مانند ضعف ، خستگی و کبودی ، کم خونی ، سرطان خون ، مالاریا و عفونت کمک کند.

۲- زمان پروترومبین

این آزمایش که با نام های PT و Pro Time نیز شناخته می شود ، مدت زمان لخته شدن خون را اندازه گیری می کند. آزمایش PT انعقادی ، حضور و فعالیت پنج عامل مختلف لخته شدن خون را اندازه گیری می کند.

این آزمایش می‌تواند ناهنجاری‌های خونریزی را بررسی می‌کند و ممکن است برای نظارت بر درمان‌های دارویی که از تشکیل لخته‌های خون جلوگیری می‌کند ، استفاده شود.

۳- آزمایش پنل متابولیک

این آزمایش گلوکز ، سدیم ، پتاسیم ، کلسیم ، کلراید ، دی اکسید کربن ، نیتروژن اوره خون و کراتینین را اندازه گیری می‌کند که به تعیین سطح قند خون ، الکترولیت و تعادل مایعات و همچنین عملکرد کلیه کمک کند.

پانل متابولیک اساسی می‌تواند به پزشک شما بگوید که اثرات داروهایی را که مصرف می‌کنید ، (مانند داروهای فشار خون بالا) ، می‌تواند به تشخیص برخی شرایط کمک کند یا اینکه بخشی از غربالگری روتین سلامت باشد.

باید قبل از این آزمایش ۱۲ ساعت ناشتا باشید.

۴- آزمایش پنل متابولیک جامع

این آزمایش صفحه متابولیک اساسی را با شش تست دیگر برای ارزیابی جامع تر از عملکردهای متابولیک ، با تمرکز بر سیستم‌های اندام ، ترکیب می کند.

۵- آزمایش پنل چربی

پانل لیپید گروهی از آزمایشات است که برای ارزیابی خطر و مشکلات قلبی استفاده می شود. این شامل سطح کلسترول و تری گلیسیرید است.

۶- آزمایش پنل کبدی

پنل کبدی ترکیبی از آزمایشات است که برای ارزیابی عملکرد کبد و ایجاد احتمال وجود تومورهای کبدی استفاده می‌شود.

۷- آزمایش هورمون تحریک کننده تیروئید

این آزمایش عملکرد تیروئید را کنترل و کنترل می‌کند.

۸- آزمایش هموگلوبین A1C

این آزمایش برای تشخیص و نظارت بر دیابت استفاده می‌شود.

۹- آزمایش بررسی عفونت ها با Culture

از این آزمایش برای تشخیص و درمان عفونت‌ها استفاده می شود. بیماری‌هایی مانند عفونت‌های دستگاه ادراری ، ذات الریه ، استرپتوکوک گلو ، MRSA و مننژیت را می توان برای درمان مناسب آنتی بیوتیکی تشخیص و آزمایش کرد.

موارد دیگری از انواع آزمایش خون وجود دارد که در وب سایت آزمایشگاه پاتوبیولوژی توانا قابل دسترسی می‌باشد.

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی

5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهی در “انواع آزمایش خون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 13 =