عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری (urinary tract infection)، که به اصطلاح پزشکی UTI نیز نامیده میشود عبارت است از وجود میکرو ارگانیسم هایی که درکلیه ها، مجرای ادراری کلیه‌ها تا مثانه، مثانه ومجرای ادراری مثانه به خارج از بدن که درحال تکثیر هستند.

عفونت مجاری ادراری در خانم ها ۵۰ برابر بیشتر از آقایان است و احتمال مبتلا شدن به این نوع عفونت در خانم ها درسال به ۵ درصد میرسد.

عفونت مجاری ادرار می‌تواند از بیماری سیستیت (التهاب خفیف ولی آزار دهنده ی مثانه) تا عفونت‌های شدید کلیوی همچون پیلونفریت (زمانی که عفونت به بافت کلیه می‌رسد) شدت پیدا کند.

دلایل ایجاد عفونت مجاری ادراری

ادرار افراد سالم عاری از هرگونه میکروارگانیسم است و ادرار استریل است. از دلایل استریل ماندن مجاری ادراری این است که ادرار کامل و مداوم از مثانه تخلیه شود.

بیشترین دلیل عفونت مجاری ادرار ، تجمع باکتری‌ها در اطراف مجاری وتکثیر و بالارفتن باکتری ها به داخل الباقی دستگاه مجاری ادرار است.

عواملی که احتمال ایجاد عفونت ادرار را درافراد بیشتر می‌کنند عبارت است از:

  • بیماری های مشابه همچون دیورتیکول در دیواره مثانه
  • تومورها
  • بزرگ شدن پروستات
  • شرایط نورولوژیکی نظیر اسپینا بیفیدا ،ام اس ،آسیب های نخایی
  • غیر طبیعی بودن مسیر ادرار
  • بیماری های زمینه ای همچون دیابت

بیش از ۷۰درصد علت بروز این نوع عفونت توسط باکتری اشرشیاکلی یا E.coli است که منشا آن مدفوع انسان است.

علائم عفونت مجاری ادراری چیست؟

با توجه به اینکه عفونت دربخش فوقانی دستگاه ادراری است یا بخش تحتانی مانند پیشابراه ومثانه علائم میتواند مختلف باشد.

هرگاه قسمت تحتانی دستگاه ادراری درگیر عفونت باشد علائمی همچون سوزش ادرار، تکرر ادرار، بی اختیاری ادرار و ادرار اورژانسی که فرد نیاز فوری به تخلیه ادرار دارد را شامل میشود. رنگ ادرار کدر میشود و بوی ادرار نیز میتواند بد شود.

علائم قسمت فوقانی دستگاه ادراری مشابه قسمت تحتاتی است با این تفاوت که تب و لرز و درد پهلو نیز اضافه می‌شود که گاهی به قدری طاقت فرسا و دردناک است که نیاز است فرد در بیمارستان بستری شود.

در اشخاص مسن تر چون مثانه برای انجام تخلیه ادرار ضعیف میشود ویا پروستات بزرگ میشود و یا ممکن است فرد بی اختیاری ادرار ناشی از سکته مغزی داشته باشد این عفونت شایع تر است.

درمان عفونت مجاری ادراری

اشخاصی که مبتلا به عفونت مجاری ادراری هستند مصرف فراوان مایعات توصیه میشود. بنابراین هرچه ادرار قلیایی تر باشد شرایط برای رشد وتکثیر باکتری نامناسب تر میشود.

برای درمان این عفونت اغلب از آنتی بیوتیک ها و داروهای پروفیلاکسی استفاده میشود.

مقاومت علیه آنتی بیوتیک ها یکی از علتهای مصرف خود سرانه انتی بیوتیک درجامعه است. براساس برخی تجربه ها متخصصان نسبت به مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک های قوی در ابتدای مراحل درمان ابراز نگرانی می‌کنند.

در عفونت ذکر شده ممکن است بعد از درمان مجدد عود کند که پزشک مصرف آنتی بیوتیک با دز پایین را به صورت مداوم تا ۶ماه تجویز کند که عوارض زیادی را به همراه خواهد داشت.

این یک رپورتاژ آگهی از وب سایت دکتر مهدی فرخ سیر ، متخصص بیماری عفونی است.

5/5 - (34 امتیاز)

دیدگاهی در “عفونت مجاری ادراری

  1. عفونت مجاری ادراری خیلی اذیت کننده است باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =