تاثیر منفی افزودنی‌های غذایی بر سلامت

پژوهشگران دانشگاه ماساچوست در امهرست آمریکا در مطالعه اخیرشان متوجه تاثیر منفی افزودنی‌های غذایی معمول اثرات آن بر سلامتی موش‌ها شدند.

به نقل از مدیکال اکسپرس، براساس تحقیقات انجام شده دانشمند مواد غذایی دانشگاه ماساچوست در امهرست یک افزودنی غذایی رایج که اخیراً در فرانسه ممنوع شده اما در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر استفاده از آن مجاز است، به طور قابل توجهی ریزاندامگان همزیست روده را تغییر می‌دهد و باعث التهاب در روده بزرگ و تغییر در بیان پروتئین در کبد شود. 

افزودنی غذایی به مواد شیمیایی و طبیعی که به مقدار کم و به منظور بالا بردن کیفیت، رنگ و طعم و مزه و افزایش ماندگاری، به انواع غذا در حین تولید، فراوری، بسته‌بندی، انبار داری افزوده می‌شود، گفته می‌شود.

“هانگ شیائو”(Hang Xiao) نویسنده اصلی و استاد دانشکده علوم غذایی گفت: فکر می‌کنم نتایج مطالعه ما تأثیرات زیادی در تحول صنایع غذایی و سلامت و تغذیه انسان داشته باشد. این مطالعه ارتباط قوی بین نانوذرات دی اکسید تیتانیوم ناشی از مسمومیت غذایی(TiO۲ NPs) و عوارض جانبی آن بر سلامت بدن را تأیید کرده است.

ریزاندامگان همزیست یا ریزسازوارگان همزیست(Microbiome یا Microbiota) روده که به اجتماع متنوع و پیچیده میکروارگانیسم‌های روده اشاره دارد، در سلامت انسان نقش اساسی دارد. عدم تعادل ریزاندامگان همزیست روده با طیف وسیعی از مسائل بهداشتی از جمله بیماری التهابی روده، چاقی و بیماری‌های قلبی-عروقی مرتبط است.

قرار گرفتن انسان در معرض نانوذرات دی اکسید تیتانیوم ناشی از مسمومیت غذایی در درجه اول از مواد افزودنی غذایی به نام “E۱۷۱” ناشی می‌شود که از ذرات با اندازه‌های مختلف TiO۲ تشکیل شده است. E۱۷۱ که باعث می‌شود محصولات سفیدتر و مات تر به نظر برسند در مواد غذایی مانند دسر ، آب نبات، نوشیدنی و آدامس یافت می‌شود.

این ذرات در مقیاس نانویی که سبب مسمومیت غذایی می‌شوند کوچک‌تر از ۱۰۰ نانومتر هستند.

 شیائو در ادامه افزود: ذرات بزرگتر به راحتی جذب نمی‌شوند، اما ذرات کوچک‌تر می‌توانند در بافت‌ها جمع شوند.

طی این مطالعه پژوهشگران به دو گروه از موش‌ها مواد غذایی دارای افزودنی‌های غذاییE۱۷۱ یا TiO۲ دادند. یک گروه از موش‌ها رژیم غذایی پرچرب مصرف می‌کردند و گروه دیگر نیز  رژیم غذایی کم چرب مصرف می‌کردند. موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند، سرانجام چاق شدند، در حالی که موش‌هایی که از رژیم غذایی کم چرب پیروی می‌کردند، چاق نشدند.

شیائو در این باره گفت: در هر دو گروه از موش‌ها، ریزاندامگان همزیست روده توسط هر دو نانوذرات E۱۷۱ و TiO۲ مختل شد. این نانوذرات باعث ایجاد تغییرات منفی زیادی در هر دو گروه موش‌ها شدند. علاوه بر این، موش‌های چاق نسبت به عوارض جانبی نانوذرات TiO۲ حساس‌تر بودند و این ماده باعث آسیب بیشتر در موش‌های چاق نسبت به موش‌های غیرچاق می‌شدند.

ریزاندامگان همزیست یا ریزسازوارگان همزیست(Microbiome یا Microbiota ) به معنای کلی و فراگیر زیست‌بوم ریزاندامگان، همه ژنها و توده یاخته‌ای ریزاندامگان با در نظر نگرفتن سرده و گونه‌ی آنها، مستقر در یک بخش ویژه را گویند.

محققان دریافتند که نانوذرات TiO۲ باعث کاهش سطح اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه کور روده یا سکوم که برای سلامتی روده بزرگ ضروری هستند می‌شود و سبب افزایش التهاب سلول‌های ایمنی و سیتوکین‌های روده بزرگ که نشان دهنده وضعیت التهابی هستند، می‌شود.

برای ارزیابی تأثیر بهداشتی مستقیم ریزاندامگان همزیست روده مختل شده توسط نانوذرات دی اکسید تیتانیوم ناشی از مسمومیت غذایی، شیائو و همکارانش یک مطالعه پیوند مدفوع انجام دادند.

آنها به یک گروه از موش‌ها آنتی بیوتیک دادند تا ریزاندامگان همزیست روده اصلی آنها را پاک کنند و سپس باکتری‌های مدفوع از موش‌های تحت درمان با نانوذرات دی اکسید تیتانیوم ناشی از مسمومیت غذایی را به موش‌های تحت درمان با آنتی بیوتیک پیوند کردند.

شیائو در انتها گفت: این نتایج فرضیه ما مبنی بر اینکه نانوذرات دی اکسید تیتانیوم ناشی از مسمومیت غذایی، هم‌ایستایی یا هومئوستازی ریزاندامگان همزیست روده را مختل می‌کند و به نوبه خود به التهاب روده در موش‌ها منجر می‌شود، تایید می‌کند. طی این مطالعه محققان همچنین سطح TiO۲ را در نمونه‌های مدفوع انسان اندازه گیری کرده و دامنه وسیعی از آنها را پیدا کردند.

منبع: مدیکال اکسپرس

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی

5/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهی در “تاثیر منفی افزودنی‌های غذایی بر سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 19 =